נשים הריון ולידה גברים ילדים ונוער גיל הזהב שיניים רפואה-כללי
ספורט וכושר רפואה ומשפט דיאטה ותזונה מין וזוגיות רפואה משלימה

חדרי כושר: כיצד להתאמן-

וגם לשמור על הבריאות

אנשים רבים, גם בגילאים מבוגרים למדי, נדבקים באחרונה ב"חיידק" הכושר הגופני, ומבלים שעות רבות בפעילות אינטנסיבית בחדרי הכושר האופנתיים. רבים מהם אינם מודעים לסכנות הבריאותיות שאורבות להם. לד"ר נעמה קונסטנטיני, מנהלת המרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט, יש בשבילכם כמה עצות מעשיות; כך תעשו זאת נכון

אביטל ניצן,

מכון וינגייט

בגיל 52 החליט ב.ד. שהגיע הזמן להשקיע גם בגופו ובבריאותו, ולא רק בעבודה לפרנסת המשפחה. הוא נרשם לחדר כושר, במטרה להוריד את הכרס ובסתר לבו קיווה שהפעילות תעזור לו גם לבנות כתפיים רחבות, שרירי חזה ו"קוביות" בבטן.

ערב אחד, אחרי כמה חודשי אימון, בעת שרץ על מכונת ההליכון, חש כאב חד בחזה. אמבולנס הבהיל אותו לבית חולים, שם אובחן אצלו התקף לב. חייו ניצלו.

ל-ג.ה, בן 42, היה פחות מזל. במהלך אימון בחדר כושר, הוא קיבל דום לב ומת.

שני המקרים האלה הגיעו לידיעתה של ד"ר נעמה קונסטנטיני, רופאת ספורט ומומחית לרפואת משפחה, שמנהלת את המרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט. בעלי חדרי הכושר שבהם אירעו המקרים, ביקשו להתייעץ עמה כיצד לנהוג, במטרה למנוע ככל שניתן הישנות של מקרים כאלה. הם הזמינו בדיקות של לקוחות המועדון באמצעות ניידת הכושר של מכון וינגייט.

לדברי ד"ר קונסטנטיני, בבדיקות שנערכו נמצא כי כ-10% מהנבדקים מופנים לבדיקות נוספות ולבירורים, בשל ממצאים חריגים בבדיקה.

על פי חוק חדרי כושר, שנחקק ב-1994, רשאי אדם להתאמן בחדר כושר כמתאמן קבוע רק לאחר שהמציא אישור רפואי. הבעיה, טוענת ד"ר קונסטנטיני, שהחוק לא מגדיר מי הרופא שמוסמך להעניק את האישור. כמו כן, לא מצוין בחוק אילו בדיקות צריך אדם לעבור ובאיזו תדירות, על-מנת להיות כשיר לפעילות בחדר כושר. מתאמן יכול להביא אישור בגיל 15, שיתפוס, על-פי החוק, עד גיל 120.

לטענת ד"ר קונסטנטיני, יש מכוני כושר שלא מבקשים אישור רפואי כלל, ויש כאלה שמתייחסים אליהם כאל כיסוי לצורך אחריות בלבד. בדרך-כלל, הבקשה לאישור מופנית לרופא המשפחה, אולם לרופאי המשפחה העובדים בקופות החולים יש הנחייה שלא לחתום ספציפית על אישור כשירות לפעילות בחדר כושר, אלא לתת סיכום רפואי (רשימת מחלות). מובן שמדריך בחדר כושר לא יכול להסתמך על אישור כזה.

במרבית המדינות בעולם אין דרישה לאישור רפואי למתאמנים, וגם רבים מהרופאים בארץ טוענים שהאימון בחדר כושר צריך להיות על אחריות המתאמן. ואולם, ד"ר קונסטנטיני מתרשמת שלמרבית האנשים יש נטייה לחשוב שהכל בסדר איתם ולזלזל בצורך בבדיקה רפואית. זאת, בניגוד לדאגה שלהם – למשל - לבדוק את המכונית שלהם מדי שנה. לדבריה, אנשים, במיוחד בגילאים מבוגרים, חייבים לעבור בדיקות מקיפות שיכללו לא רק בדיקת לחץ דם, אלא גם א.ק.ג. במאמץ ולעיתים אף אקו-לב. על סמך הממצאים, היה רצוי שרופא המשפחה ימליץ את המלצותיו המקצועיות. למשל, לאדם עם יתר לחץ דם, להימנע מביצוע עבודה בעומסים גבוהים; למשל, בתרגילים עם משקולות, רצוי להתאמן מול התנגדות נמוכה ומספר חזרות גבוה, ולהימנע מהרמת משקלות כבדים. לאדם כזה, ממליצה ד"ר קונסטנטיני לעסוק בפעילות אירובית; למשל רכיבה על אופניים או ריצה על המסילה, שידועה כמשפיעה חיובית על לחץ הדם.

גם אנשים שסובלים מכאבי גב צריכים לקבל הדרכה ספציפית, לגבי התרגילים הרצויים להם, על מנת לחזק את שרירי הגב ולמנוע כאבים. כמו גם אזהרה מפני תרגילים שעלולים להחמיר את מצב גבם.

"פעילות בחדר כושר יכולה להיות הדבר הבריא ביותר, אבל גם הקטלני ביותר", אומרת ד"ר קונסטנטיני. מתעמלים שלא עושים חימום טוב לפני הפעילות, עלולים לגרום נזק לגידים ולסיבי שריר. פרט להתאמת התרגיל הנכון לאדם, יש חשיבות לכיוון גובה המושב, הזווית הנכונה וכמובן - העומס המתאים. חשוב להעלות את העומס בהדרגתיות ולאורך תקופה, ולבצע "קירור" בסיום הפעילות. בהקשר זה, מציינת ד"ר קונסטנטיני את האמונה המוטעית שעליה מבוסס החוק (שנמצא בדרך לשינוי), שאוסר על צעירים מתחת לגיל 14 להיכנס לחדרי כושר. על-פי אמונה זו, אימוני כוח מתחת לגיל 14 פוגעים בגדילה.

ד"ר קונסטנטיני מתנגדת נחרצות לקביעה הזו. לטענתה, פעילות גופנית מול התנגדות בהדרכה מתאימה ובצורה הנכונה, מסייעת לחיזוק עצמות השלד והשרירים, ואינה גורמת לפציעות. מדוע מותר לילד מתחת לגיל 14 לרכב על אופניים, תוך הסתכנות בתאונת דרכים ושאיפת גזים רעילים בכביש, ואסור לו לרכוב על אופניים בחדר כושר? מדוע מותר לילד לרוץ שני ק"מ סביב בית-הספר בתנאי מזג אוויר לא תמיד אופטימליים, ונמנע ממנו לרוץ על מסילה בחדר כושר ממוזג? מדוע מבקשים מילדים לבצע תרגיל כפיפת מרפקים על מתח, תרגיל שכרוך בהרמת משקל גופו (40-50 ק"ג), אך נאסר עליהם לבצע תרגילים עם עומסים של 2-5 ק"ג? התנאי היחיד, מוסיפה ד"ר קונסטנטיני, הוא שהמכשירים יותאמו לגילו וגובהו של הילד, ושבמקום תהיה הדרכה מקצועית של מדריכים מוסמכים.


מכון וינגייט מספק שירותים מקצועיים לקהילת הספורט התחרותי, וכן מקדם את הפעילות הגופנית של כלל האזרחים: חובבי ספורט וכושר גופני, אורח חיים בריא, תזונה נכונה והרזייה.

אתר וינגייט - www.wingate.org.il - מוקדש לציבור כולו: ספורטאים, אנשי מקצוע, חובבי ספורט וגולשים מן השורה.


מומחים - צוות מקצועי משיב לשאלות

תנאי שימוש הצהרת סודיות תגובות אודות מפרסמים