עוד בנושא
פורומים חדשים
כלים שימושיים
עזרה בבחירת אבחון לילד
ד"ר נויה ספקטור (30.6.2014, 8:13)שלום רב,
ברוכה הבאה אלינו.
דברי הבאים מסתמכים על ידע ונסיון בעבודה ובמחקר בעלי צרכים מיוחדים, וגם בילדים ובוגרים נפגעי שתוק מוחין. לעתים קרובות קורה שיש אבחנה רפואית, פיזיולוגית ופסיכולוגית ואין אבחנה מבדלת בין ליקויי תיפקוד גופניים וקוגניטיביים. במיוחד בין נפגעי CP (שיתוק מוחין) אפשר למצוא אבחנות שמסתפקות בתיאור הפגיעה המוחית, בתיאור הפגיעה התיפקודית-פיזית, בהערכה שטחית על סמך מידע חלקי, ולא בעיקר: הערכה של תיפקודי הלמידה. מסתפקים בהערכות שטחיות - על מצב הקריאה, מצב החשבון, מצב הדיבור - ולא מעמיקים באבחנה מבדלת ובאבחון הליקויים ומקורם. לכן, מנסיוני ומתוך הידע המקצועי בעבודת האבחון והטיפול עם ילדים ובוגרים בעלי צרכים מיוחדים - האבחון הבסיסי הדרוש הוא אבחון לקויי-למידה. חשוב שייעשה בידי מומחה שהוא גם מומחה לאבחון בעלי שתוק מוחין. מוכרים לי מקרים אחדים של טעויות גדולות וספקות באבחנה שנעשו במרכזים מוכרים וחשובים לאבחון נכים. רק באבחון לקויי-למידה (להבדיל, להבדיל מאבחון פסיכולוגי, אבחון פסיכודידקטי ואבחון דידקטי) ניתן להגיע לאבחנה ראוייה שממנה ועל סמך המידע שהיא מספקת ניתן להתקין תכנית התמודדות טובה. חשוב להדגיש: אבחון פסיכולוגי, גם כשהוא מותאם לנכים, אינו משקף בבהירות ובמהימנות מצב של לקויי-למידה נפגעי CP.
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד