עוד בנושא
פורומים חדשים
כלים שימושיים
כישורים וליקויים חברתיים
ד"ר נויה ספקטור (24.7.2014, 9:21)שלום רב לבאי הפורום,
ברוכים הבאים אלינו.
אב שפנה אלי טלפונית, הסביר שבנו בן החמש הוא ילד מחונן עם בעיות חברתיות,ובזה הוא מעוניין לטפל. לדעתו של האב, כך הסביר, אין לילד ליקויי-למידה. הסברתי שליקויים חברתיים יכולים גם להיות ממקור התפתחותי, נוירולוגי. ילדים שיש להם ליקויים בכישורים החברתיים שם פעמים רבות ילדים בעלי תסמונות ייחודיות, כגון ליקויי למידה בלתי-מילוליים - None Verbal Learning Disabilities- או ליקויים אחרים, שמקורם ברצף האוטיסטי, ואלה כאחרים דורשים ידע ואבחנה מהימנה, כדי לדעת כיצד לטפל בילד (או בבוגר). מכל מקום, כאשר לילד או לבוגר יש קשיים חברתיים, חשוב לאתר את מקורם ולספק אבחנה מקצועית מהימנה, כדי לדעת כיצד לטפל בילד ולא "בבעייה". ככל שהאבחנה מבדלת, מקצועית ומהימנה, יש דרך לכוון, לנתב, לקדם. אלה דברים שלא ניתנים לטיפול מקצועי נכון עפ"י "אינטואיציה" הורית, פסיכולוגית או אחרת. חשוב להתאים את הטיפול לילד, אחרי אבחנה בדוקה. לכן, אבחון מוקדם, ככל שניתן, שמבצע אבחנה מבדלת בין כישורים וליקויים, בין מקורות שונים שיכולים להתיות לתיפקוד הבעייתי, ולהבציע דרך התמודדות וטיפול שיעמידו את הדברים היטב במקום ויקדמו את הילד. האב שפנה אלי התעקש והסביר שרצונו הוא "להישאר בתחום החברתי ולבדוק אותו בלבד". בדיקה כזו, לדעתי, יכולה "לטפל בבעייה" ולא בילד, ובמיוחד - להטעות ולהוביל לאבחנה שגוייה ולטיפול שאינו מתאים. בעיקר חשוב להבין שבמקרים רבים טיפול באמצעות משחק ושיחות בחדר הפסיכולוג, כך לדעתי, לא מתאים במקרים רבים של ילדים החווים קשיים חברתיים.
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד