עוד בנושא
פורומים חדשים
כלים שימושיים
איחור התפתחותי
ד"ר נויה ספקטור (10.1.2015, 12:43)שלום רב,
ברוכה הבאה אלינו. יש מבחנים ייחודיים שבודקים היטב ובמדוייק את התיפקוד מגיל שנתיים ואילך. המבחנים הללו מבצעים אבחנה מבדלת מצויינת בין ליקויי-תיפקוד שונים ומראים בדיוק מה ובאיזו איכות הם הליקויים וגם הכישורים בתיפקוד. המבחנים הללו מבוצעים ע"י מאבחנים מומחים לחינוך מיוחד, אבחנה מבדלת, ליקויי למידה. לצערי הרב פסיכיאטרים עדיין חושבים שהם יכולים לאבחן על סמך ראיון ובדיקה שטחית, ללא שימוש במבחנים ייחודיים שנוצרו בדיוק לשם כך. לצערי במרכזים להתפתחות הילד מסתמכים על מבחנים פסיכולוגיים ולא על המבחנים שהזכרתי, שבכל העולם מוכרים ומבוצעים במהימנות רבה בידי אנשי מקצוע מיומנים. מדברי וודאי תביני שאני לא מקבלת את הבדיקה הפסיכיאטרית והאבחון במכון להתפתחות הילד כברורים מבחינת האבחנה המבדלת ומבחינת האבחנה בכלל. ועוד חשוב לי להדגיש: ילדים מעוכבי התפתחות הם ילדים שאין להם אבחנה ברורה, משום שבחלק גדול מן המקרים לא מבצעים את המבחנים הראויים. אבחנה של "עיכוב התפתחותי" לא אומרת אלא שיש עיכוב, משערים את מקורו (מערכת העצבים המרכזית) ולא יודעים לומר יותר מכך. הפערים הללו, גם כשהם מצטמצמים - הם לא מבטיחים שהבעייה חלפה. עיכוב התפתחותי לא חולף, צמצום פערים לעתים קרובות הוא זמני. ילדים לקויי שפה (בעלי ליקויי שפה ייחודיים, ליקויי למידה בתחום השפה) מראים לעתים קרובות תסמינים (סימפטומים) שמוכרים מילדים על הרצף האוטיסטי, ובאתר הבית תוכלי לראות שכתבתי ע"כ במאמרים שלי (וגם בספרים). את כל אלה תוכלי לראות באתר הבית שלי, והכתובת כאן, בטור השמאלי. מכל-מקום החשיבות לדעתי ומנסיוני היא לאבחן ולבנות תכנית התמודדות ברורה ועקבית ולא להסתפק בטיפולי קופ"ח של קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק (ובוודאי לא טיפול פסיכולוגי, לא סוסים ולא ריפוי באמנות בשלבים אלה). וגם אם "יישאר "רק" עם ליקויי-למידה, אסור ואסור לשבת ולהמתין, יש הרבה מה לעשות. ליקויי-למידה יכולים להיות ליקוי נוירולוגי קטן עם צרות חינוכיות ולימודיות גדולות ועצומות ולכן חשוב מאוד להקדים, להטרים ולטפל. לסיכום, קביעת "איחור התפתחותי של שנה בערך" בבדיקה פסיכיאטרית וציפייה ש"פער של שנה בערך" "יצמצם" אינם מסברים את דעתי. כדאי לדעת יותר, חשוב מאוד לדעת יותר, ואפשר ומאוד מומלץ.
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד