עוד בנושא
פורומים חדשים
כלים שימושיים
קשיי למידה או ליקויי למידה
ד"ר נויה ספקטור (26.6.2015, 8:26)שלום רב לבאי הפורום,
ברוכים הבאים אלינו.
לפני שנים רבות, כאשר דובר בנושא ליקויי-הלמידה, נהגנו להבחין בין קשיים לבין ליקויים. כלומר: ליקויים הם הגורם, קשיים הם התוצאה. מי שיש לו ליקויי למידה, חווה קשיים בתחומים כאלה ואחרים, כי הליקויים מונעים ממנו את האפשרות ללמוד ולהיבחן על ידיעותיו בדרכים המקובלות. מכאן ועד ל"אבחנה", כגון זו שמגדירה שלילד אין ליקויי למידה, יש לו קשיים, כי יש לו רמת אינטליגנציה נמוכה - הדרך ארוכה. יש בדיקות מאוד משמעותיות שצריכות להתבצע, לפני הגדרה כזו. והחשוב ביותר: כל עוד מאבחן תולה את הקשיים באינטליגנציה נמוכה ולא בליקויי-למידה, הוא וההורים צריכים להיות בטוחים ומשוכנעים שהאבחון הוא מהימן ולא מסיק מסקנות מאבחון פסיכולוגי ללקויי-למידה. לצערי הרב יושבים במערכת החינוך שלנו ילדים רבים שאובחנו באמצעות כלים (מבחנים) שאינם מתאימים להם ובעקבותיהם הוסקו מסקנות מעוותות לגבי יכלתם, השמתם במסגרות מתאימות והדרך ללמד ולקדם אותםכשאני מקבלת פנייה מהורים שמספרים שבנם אובחן באמצעות אבחון לקויי-למידה שמסקנתו: "אין ליקויים, יש קשיים", לי חשוב לדעת בדיוק אילו אבחונים נערכו והבטיחו בדיקה תקינה של האינטליגנציה, כזו שלא נעשית ע"י מבחן וכסלר וכזו שלא מסתפקת במבחן קריאה כדי לאתר ליקויי-למידה.
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד