הוספת הודעההוספת תגובה פורום ליקויי למידה - ראש הפורום

עיכוב שפתי בן שלוש וחצי

מודאגת(27.9.2016, 12:02)

מאחר וילדים קודמים שלי דיברו קרוב לגיל שלוש, לא דאגתי לעיכוב שגילה הילד. אבל בגיל שנתיים וחצי גיליתי כי הוא לא מבין אותי. (תרים את הכובע. וכו') גיליתי שהוא מתייחס רק לג'סטות ולהוראות שאני מדגימה לו. כמובן שפנינו לאבחונים וטיפולים, וכן כעת הוא התחיל שנה בגן שפתי. אנחנו עובדים לכל אורך היום עם הילד. שלוש פעמים בשבוע קלינאית תקשורת, עבודה כמעט ברצף בבית. בגיל קרוב לשלוש הוא דיבר עד חמש מילים. היום, בן שלוש וחצי, יש לו אוצר מילים של לפחות מאתיים מילה. והוא התחיל לצרף יפה אבל לא משפטים תקניים. עד ארבע מילים במשפט. זה מקסים, אבל אני מוטרדת מאד. בעיקר בגלל קשיי ההבנה שלו. למשל, עדין לא מסוגל להבין את השאלה - בן כמה אתה. אני פשוט רוצה לדעת מה יהיה איתו בעתיד, להערכתך. הוא מאובחן כ SLI ויש פער גבוה בין הרמה השפתית לרמה הביצועית שלו, שם הוא תקני ואף מעל התקן. הוא הלך בגיל עשרה חודשים. מבחינה מוטורית עדינה וגסה הוא מעולה. ויסות תחושתי - תת. (בגיל צעיר נהנה גם מכאב. נהנה לשמוע מוזיקה בקולי קולות צמוד לאוזן. לא רגיש למים חמים או קרים. נוטה לעלות למקומות גבוהים ללא פחד. מסכן את עצמו. עלתה סברה כי כל העיכוב נבע מכך שלא היה קשוב לסביבה, כיון שדברו סביבו וזה עבר לידו כמו זמזום. כעת, אנחנו מדברים מולו, בקול רם. בתחילה גם למדנו מילים בשילוב מגע. שמיעתו תקינה. הדגש הוא על העיבוד השמיעתי) בכל מקרה, השאיפות שלי היו מוקצנות, קויתי שתוך חצי שנה, בעזרת תמיכה ולמידה מתאימה, הוא יבין וידבר וישלים פער. הוא התקדם יפה אבל עדין דרך ארוכה ארוכה לפניו.

שאלתי - האם יתכן ילדים שגילו עיכוב שפתי - בהבנה - בעיקר בהבנה, אבל אחר כך כן הצליחו להשתלב בכיתה רגילה, לקרוא ואפילו להגיע להישגים לימודיים. אם לדוגמא, "נפצח" את הקושי שלו ונגיש לו סיוע ממוקד, הוא יכול להתגבר. ובמילים אחרות: מנסיונך, האם ראית ילדים שהצליחו להמריא אחר כך מבחינה יכולת לימודית. אולי פשוט גייסו כישורים אחרים שלהם. האם בהכרח הוא יפתח קשיי קריאה? מתמתיקה?

אני יודעת שזה נשמע מוזר, שזה מה שמטריד אותי. אני פשוט רוצה לדעת למה להכין את עצמי בעתיד. לא מצפה כמובן להבטחות ולחיזויים אבל כן אשמח לדעת אם יש לך קצת ניסיון לגבי ילדים כאלו בעתיד. האם יש כאלו שצלחו את הקושי ומה האחוזים שלהם.

תודה רבה.