הוספת הודעההוספת תגובה פורום ליקויי למידה - ראש הפורום

מערכת החינוך דוחקת לרוץ -המשך

ד"ר נויה ספקטור(19.1.2017, 9:01)

...המשך:

4. שיקולי הפסיכולוג מבוססים על תצפית בילד בגן, ממצאי מבחנים פסיכולוגיים, שיחות עם ההורים ומיד מן הגננת. כל זה היה מניח את דעתי, אם לרשות פסיכולוג הגן היו כלים מהימנים לאבחון, אם לא היה מסתמך ומתבסס על מבחן פסיכולוגי שלדעתי אינו מתאים לאיתור קשיים ייחודיים ואינו מספק מידע מהימן על ילדים ובוגרים בעלי עיכוב התפתחותי, ליקויי למידה, ליקויי קשב, ספקטרום אוטיסטי ואלה הולכים ורבים בעולם ומהווים אוכלוסיות משמעותיות שאינן מתאימות לאבחון ה'מקובל במערכת החינוך הגנית שלנו, לדעתי;

6. ילדים רבים מרשימים כבשלים ומוכנים בהיותם בגן, אבל מכיוון שמיומנויות הלמידה שלהם לא נבדקו לעומקן, נכונה להם אכזבה גדולה במפגש עם המערכת בה יצטרכו לבלות שתים עשרה שנות לימד, שרישמן על חייהם בעתיד רב ורחב;

7. לדוגמא: רמת משכל גבוהה אינה ערובה להתמודדות עם ליקויי למידה מסוגים שונים, במיוחד אם לא אותרו ולא הותאמו גישה ושיטה בלימוד האקדמי;

8. להורים של ילידי נובמר-דצמבר מומלץ:

א. לבצע אבחון באופן פרטי, לא בגן, לא בשרות הפסיכולוגי, לא בעירייה או במועצה המקומית, כדי שיוכלו לשקול את הדברים באופן פרטני ולהביא אותם אל פסיכולוג הגן בעת הצורך;

ב. להיזהר מהחלטות נמהרות, לזכור שאינטליגנציה גבוהה אינה מבטיחה הצלחה בבית הספר, להיזכר אם ידוע להם מעצמם או מאחרים במשפחה על קשיים בבית הספר, ולנקוט משנה זהירות לפני החלטה;

ג. לזכור ששיקולי המערכת מנסים להתאים לכלל ולא לילד שלהם באופן אישי, לזכור שילד צעיר שאינו מתאים בכישורי הלמידה שלו לילדים גדולים ממנו, גם אם הוא 'יותר חכם' (שוב, חשוב להבדיל מכישורי חשיבה ומשכל) ;

ד. לזכור שדווקא המטלות הפשוטות בבית הספר: לכתוב, לקרוא, להעתיק מן הלוח, לכתוב בחוברת, לכתוב חשבון באופן מדוייק הן הקשות והמורכבות לילדים בעלי קשיים שונים;

ה. לא למהר, לא לדחוק, לא לרוץ לכיתה א' , גם אם זה הקו שהמערכת מנהיגה, לפי דברי נציגיה, בעלי-המקצוע שבוחנים את המצב .

ו. מי שאינם ילידי נובמר-דצמבר, והם בני שש וכולם משוכנעים ובטוחים שעליהם לעלות לכיתה א' - כדאי מאוד לשקול גם לגביהם: האם מתקשים, האם בהסטוריה ההתפתחותית היו עיכובים, האם יש במשפחה ילדים עם קשיים?

ז. וחשוב ביותר: אלה שהוחלט שיישארו בגן-חובה שנה נוספת: צריכים אבחון, עזרה, סיוע, וגם אם יש בגן 'גננת שיח' מצויינת, לא די בזאת כדי לקדם אותם (לחיים, לא רק לכיתה א').

בברכה,

ד"ר נויה ספקטור
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד