עוד בנושא
פורומים חדשים
כלים שימושיים
לקות למידה
ד"ר נויה ספקטור (11.10.2018, 6:32)שלום רב,
ברוכה הבאה אלינו.
להבנתי - המטרה שלך היא לקדם את הילד. כדי לקדם אותו יש צורך באבחון שיספק נתונים שיאפשרו בניית תכנית התמודדות וקידום אישית, פרטנית. ילד שהיה בגן מיוחד ולומד בכיתה רגילה ויש לו סייעת צמודה בבית הספר, הוא ילד שבמערכת יש לו אבחנה שמאפשרת את העזרה שהוא מקבל. אלא, שהעזרה שהוא מקבל לוקה בחסר, ככל הנראה, לדעתי:
1. הסיוע שהוא מקבל לכאורה לא מותאם לו אישית, אלא מהווה אפשרות שהוא ישב בכיתה ויבלה את היום בבית הספר ולא יהווה הפרעה לכיתה הלומדת;
2. הסייעת המלווה שאת עזרתה הילד מקבל, היא לא בהכרח בעלת מקצוע והכשרה מתאימה כדי לדעת כיצד לעזור לו, והיא שם בעיקר כדי להקל עליו כך שלא ייגרר למפח נפש בעקבות קשייו להתמודד עם הילדים בסביבתו;
3. את מוזמנת להיכנס לאתר הבית שלי ולקרוא שם צאצרים על אבחנה מבדלת, ליקויי למידה, אבחון פסיכולוגי ואבחון פסיכודידקטי ולשקול את דרכך לעזור לילדך.
4. היום, כשהילד זקוק לעזרה ולקידום, אני ממליצה להתייעץ עם מאבחנים מומחים בחינוך המיוחד ולא לשקול את הדברים מול דרישות המערכת, שאינם בהכרח מה שיקדם את הילד. זאת, משום שאבחון פסיכולוגי ופסיכודידקטי הם אבחונים שנעשים כדי לקבוע אי.קיו, כדי לאפשר למערכת לספק לו עזרה ואת זה הוא כבר מקבל. אלא שאבחונים אלה לא מספקים נתונים מהימנים כשמדובר בילדים עם צרכים מיוחדים, ולרוב הם לא מאתרים ליקויים ייחודיים, לא מבצעים אבחנה מבדלת בין ליקויים שונים, ולא תמיד (ופעמים רבות 'ממש לא') מספקים ציוני מנת משכל מהימנים. כלומר: לדעתי, כדאי להימנע מאבחון כזה.
5. אבחון מוקדם, ככל שיקדים כך יאפשר התמודדות אישית וקידום בהתאם לצרכים ולא בהתאם לדרישות המערכת. כלומר: בשלב זה, המערכת דורשת מה שחשוב לה ולא מה שחשוב לילד. לכן, אני לא ממליצה לעסוק בתקיפות ובעתיד, אלא לפעול על פי הצרכים בהווה. הילד לא מתקדם - יש להיוועץ במומחים ולא להמשיך ולדשדש.
בברכה,
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד