עוד בנושא
פורומים חדשים
כלים שימושיים
לקות למידה
ד"ר נויה ספקטור (24.7.2005, 15:15)שלום לך ליאת וברוכה הבאה אלינו. מניתי בהודעתך 8 שאלות והנה התשובות:
1. שאלה שמתבקשת: ילד שהתקשה בלימוד קריאה והגיע לקריאה שוטפת - סביר להניח כי יתקשה בקריאה גם בהמשך, ויזדקק לעזרה. חשוב לדעת איך לעזור ומה לדרוש ממנו.
2. אינטליגנציה גבוהה אינה ערובה לפתרון ופיצוי עצמי כשיש ליקויי למידה.
3. אנגלית הינה שפה "שנייה" או "זרה". הקשיים בלימוד קריאה בשפת האם נובעים מליקויים ייחודיים שישפיעו גם על לימוד אנגלית. מומלץ ביותר להטרים - להקדים וללמד אנגלית בשיטה מתאימה ומותאמת לקשייו. חשוב מאוד שההוראה הזו תהיה אינדיבידואלית ולא בחוג וע"י מורה שהוכשר לכך במיוחד.
4. חשבון: סביר להניח כי כישורי החשבון קיימים (על-פי תאורך) אך אינם ממומשים משום שליקויים ייחודיים משפיעים על האופן בו החשבון נלמד בכיתה. לכן, גם כאן: חשוב לאפשר למידה טובה עם מורה שהוכשר לכך.
5.לא ללחוץ. להקשיב, לעזור, להקל. תירגול ושינון אינם יעילים במקרים של לקויי-למידה.
6. אין ילד עצלן וחסר מוטיבאציה. יש ילד עם קשיים שחשוב מאוד לעזור לו. אם תימצא הדרך הנכונה ותלמדו לתמוך בו הוא יכול אפילו להיות חרוץ.
7. מבחני אינטליגנציה אינם מתאימים לאבחון לקויי-למידה: הם מעוותים את נתוני הנבדק ואינם מאתרים ליקויי למידה. הם אפילו פוגעים בזכויות הפרט כאשר תוצאותיהם נמצאות במערכת החינוך. במקרים רבים האינטליגנציה של לקויי-למידה במבחנים פסיכולוגיים נמוכה מן היכולת האמיתית.
8. במה להשקיע? לדעתי, באבחון מעודכן, בלימוד האבחנה והשלכותיה, בגיוס כוחות-הורים וכוחות-עזר וברענון המערכת: התקנת תכנית-עבודה טובה ויעילה, איתור מלווה טוב שיוכל לאבחן, לייעץ ולקדם.
באתר הבית ובספרי החדש תוכלי למצוא מאמרים והדרכה מעמיקה יותר בנושאים שאותם העלית.
בברכה,
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד