עוד בנושא
פורומים חדשים
כלים שימושיים
חברה זו בחירה, ציפיות - לא.
גיא ניב (2.5.2013, 20:05)נהר שלום רב,
את מספרת על בנך, בן חמש-עשרה שמעדיף להישאר בבית לאחר שעות הלימודים, ומעדיף לישון.
לא ברור מהודעתך, מה מצבו החברתי בכיתתו. ייתכן שהוא משקיע מאמצים ביצירת קשרים חברתיים בזמן הלימודים. נשמע שהוא בנה יחסים טובים עם אחיו ואחותו והדבר הינו אופטימי לגבי יכולותיו הרגשיות והחברתיות.
על פי תפיסתו של אדלר, ישנו קשר בין ה'מערך המשפחתי' (סדר הלידה במשפחה) ובין המאפיינים של כל ילד במשפחה. למשל, בן בכור הינו בן מגשים ציפיות והוא נכנס למשבצת של 'המוצלח' 'הילד הטוב' 'הילד הבוגר'.
יחד עם זאת, בגיל ההתבגרות, המתגבר מגבש לעצמו את זהותו העצמית מחדש. ייתכן שבנך קלט את הציפיות שלכם שיגביר את פעילותו החברתית במקום להישאר בבית, ומפעיל התנגדות, המאפשרת לו תחושת שליטה ועצמאות אישית.
כדאי גם לקחת בחשבון, את השינויים הפיזיולוגיים של גיל ההתבגרות (התארכות מהירה של העצמות, וכתוצאה מכך הרגשת חולשה מוגברת, אפשרית).
כדאי לעבור ממסרים של ציפיות, שאותם הוא משמר, דרך ההתנגדות להיענות לציפיות שלכם - ליחסים המושתתים על הסכמים בינכם.
נסו ליזום איתו שיחה ב- 6 עיניים. בדקו עימו מהי תפיסתו החברתית ובאיזו מידה חשובה לו יצירת הקשרים החברתיים. בדקו עימו האם הפלאפון מבחינתו הינו אמצעי לשמור על קשר חברתי. בגיל של בנכם, אפשר להציע לו הסכם של 'יציאה מהבית' פעם ביומיים, לפגישות חברתיות, כאשר הבחירה של המסגרת הינה שלו בלבד. כך הוא יוכל להקדיש יום אחד לפעילות בפלאפון והיום שלמחרת לפעילות חברתית מחוץ לבית.
יועץ להורים עפ"י גישת אדלר