הוספת הודעההוספת תגובה פורום הגיל הרך – הדרכת הורים - ראש הפורום

בן שנה וחצי - שאלות התנהגות

איילת אפשטיין(1.7.2013, 16:40)

נטע שלום רב,

את מתארת התנהגויות אחדות של בנך בן השנה וחצי אשר אינך שבעת רצון מהן ושואלת כיצד להמנע ממאבקי כוח וממלחמות מתישות.

אני רוצה לפתוח ולהסביר בכמה מילים על השלב ההתפתחותי של בנך. אני מאמינה שהבנת השלב ההתפתחותי תקל עלייך לקבל את ההתנהגויות של בנך ותעזור לך לפתח ראיה שונה ויכולת התמודדות עם המצב.

מבחינה ההתפתחות החברתית, בין גיל שנה וחצי לשלוש, לצד רכישת העצמאות של התינוק (הוא כבר הולך ומתחיל לדבר), חל תהליך החיברות שבו לומדים הפעוטות את הכללים, את אמות המידה ואת הערכים של החברה בה הם חיים. בתהליך שנמשך תקופה ארוכה הפעוט לומד להפרד מהדמות המטפלת העיקרית שלו (אמא) וחלה עלייה בחברותיות שלו. פעוטות מנהלים ללא הרף תקשורת, הם רוצים לחלוק עם אחרים את ההתרגשות וההנאה שלהם ונעשים מיומנים יותר בפעולות החברתיות שלהם לאורך השנים.

בגילו של בנך, הפעוטות בדרך כלל משחקים זה לצד זה ולא זה עם זה. הוא נמצא בבית איתך רוב הזמן ולכן עד כה ולא נאלץ לחלוק את צעצועיו עם אף אחד (אני מניחה שהוא בנכם הבכור ושאין לו אחים שבעזרתם יכל ללמוד כישורים חברתיים) ולכן התנהגותו היא בהתאם לגילו. הוא צופה ומתבונן בילדים אחרים, משחק לצידם, ועדיין רכושני. זה תקין בגילו ההתפתחותי וביחד עם זאת נרצה ללמד אותו כיצד נכון לנהוג בחברה.

כפי ששמת לב, אין טעם לומר מיליון פעמים "לא" .... יש לעבור ממילים למעשים. ילדים בגיל הרך לומדים ממעשים ומדוגמה אישית ולא מכך שנחזור שוב ושוב על המילה "אסור".

יש לעצור אותו מלהכות אתכם או ילדים אחרים. בלי כעס, באסרטיביות, לא לתת לו להכות ולקחת אותו (מהגינה למשל) למקום אחר. כך הוא ילמד במשך הזמן שלא כדאי לו להרביץ כי הוא מפסיד את הכיף מהמשחק המשותף בגינה.

בנוסף להתפתחות החברתית, הפעוט שלנו מתחיל לגלות ביטויי עצמאות חדשים שלא היו מוכרים לנו, ההורים, לפני כן. הוא כבר הולך ורץ בביטחון, הוא יכול לבטא את עצמו מילולית והוא בודק את יכולותיו וכוחותיו להיות עצמאי. למרות גילו הצעיר כבר יש לו דיעה ורצון משלו ותקופה זו ידועה גם בשם גיל ההתבגרות הראשון....

מצד אחד, בתקופה זו הילד מתנגד לסמכות הוריו תוך הפגנת עצמאות ורצון משלו – מתעקש לעשות דברים בעצמו, לעמוד על דעתו – וזו תקופה חשובה מאוד בהתפתחותו.
מצד שני, תקופה זו קשה ביותר להורים ולא פעם מוציאה אותם משלוותם.....

את מספרת שהוא לא רוצה לשטוף ידיים, לא רוצה לשבת על הכסא שלו, לא ללבוש סינר וכו'....מה שניתן לעשות כדי להקל על ההתמודדות שלכם עם התפתחותו של בנכם הוא לתת לו הרבה מרחב לבטא את הצורך שלו בעצמאות, לתת לו הרבה אפשרויות בחירה, לעודד אותו בהצלחות שלו, לשתף אותו, לתת לו לעזור בבית ובכך להעלות את תחושת הערך שלו.
למשל: מה אתה בוחר לאכול - עגבניה או מלפפון, ביצה קשה או מקושקשת, לשבת על הכסא הגבוה או על הכסא הנמוך, ללבוש סינר עם פרפר או סינר עם פרח וכו'.
כאשר בנך עושה משהו כמו לזרוק כדור, הוסיפי לו עוד משהו כמו סל כביסה לזרוק לתוכו את הכדור...
כאשר אינו מרוצה, זכרי כי היכולת להשתלט על תסכול עדיין לא הבשילה במוחו וככל שתישארו רגועים יותר מול התקף זעם אקראי, כך הוא יעבור מהר יותר....

ספר מומלץ: דיאלוג עם ילדים / עדנה כצנלסון.

העלית שאלות רבות ואני מזמינה אותך להתקשר לקו היעוץ שלנו ולקבל הדרכה ספציפית ואישית.

בברכה,
איילת אפשטיין
מתנדבת בקו הייעוץ להורים לילדים בגיל הרך – קול להורה 6968*