הוספת הודעההוספת תגובה פורום הגיל הרך – הדרכת הורים - ראש הפורום

טיפול לילד עם בעיות ריכוז

ליאת קליין(2.12.2018, 18:06)

מיכל יקרה,

את מבקשת להתייעץ בעקבות דברי הגננת, שמתארת קושי רציני של בנך הקטן, להתרכז במפגשים בגן וקושי לשבת בשקט בשעת משחק ופעילות סביב שולחנות.

אני קוראת בדברייך את הדאגה לבנך ואת הרצון הרב לעזור לו, זה אכן לא פשוט לגננת להתמודד עם ילד "שיושב על קוצים" ובוודאי גם לו לא קל.

אני בהחלט מסכימה אתך שכדאי לבחון את הנושא לפני שרצים לטיפולים ואבחונים מתוך מחשבה כי בנך עוד צעיר, (רק בגן טרום חובה), ויש סיכוי שהיכולת שלו לשבת בשקט, להתרכז לאורך זמן, ללמוד לדחות סיפוקים ולווסת את עצמו, עוד תלך ותתפתח במהלך שנות הילדות.

מעבר לדיווחה של הגננת, אני לא שומעת ממך כיצד היה במסגרות החינוכיות הקודמות וכן כיצד הוא בבית. כיצד את מעריכה את יכולתו לדחות סיפוקים, להתנהל במסגרת גבולות, להתרכז במשחק או במשימה בבית, להישמע להוראות? מהי תחושת הבטן שלך?

חשוב לזכור שבכל מקרה, האופן שבו הסביבה ובעיקר, אתם, הוריו, מגיבים כלפיו משמעותית מאד ביכולת שלו להתמודד עם הקושי.

כשהסביבה משדרת כעס, אכזבה, תסכול ומגיבה באיומים, או עונשים, בנך יתקשה להתמודד עם הקושי שיש לו כרגע ויש סבירות גבוהה שהתנהגות זו רק תחריף.

בנוסף, אם התנהגות זו "מזכה" אותו בשפע של תשומת לב- שיחות שלכם עם הגננת בנוכחותו, הסברים, שכנועים, הטפות וכו' מצדכם בבית, הרי שגם זו מספקת מוטיבציה גבוהה עבורו, לשמר את ההתנהגות.

מאידך, אם הסביבה תדע להכיל את הקושי, להבין את החוויה דרך העיניים שלו, לסייע לו למצוא אסטרטגיות התמודדות במצבים כאלו ולחזק כל הצלחה שלו להתאפק, להמתין בסבלנות רבה יותר, לשתף פעולה ולהתרכז כל יום עוד קצת, יחד עם צמצום ההתייחסות לפעמים שהוא לא מצליח ומתן תגובה קצרה ועניינית, הרי שכך תוכלו לסייע לו להתמודד.

ובאופן פרקטי, הייתי מציעה לשוחח אתו , שיחה אחת בזמן רגוע ושקט, כשהוא פנוי- להעלות אירוע כזה שבו הוא התקשה לשבת בסבלנות, לעבד אתו את החוויה שהוא חווה ולתת לה לגיטימציה "היה לך קשה לשבת במהלך מפגש שלם...זה באמת לא פשוט לשבת בשקט לאורך כל המפגש כשרוצים לעשות כל כך הרבה דברים נוספים...מה יוכל לעזור לך בפעם הבאה? " אולי ניתן לאפשר לו לזמן מה , (כשקשה לו לשבת בשקט,) להתעסק במשהו בפינה מסוימת בגן וכשירגיש שיכול שוב, להצטרף לקבוצה. קיימו שיחה זו לא ממקום נוזף כי אם ממקום שמבין אותו ובשיתוף אתו, מתגייסים להתמודד עם המצב.

בבית, כדאי לעבוד אתו על דחיית סיפוקים באופן הדרגתי- לשבת על משחק או פעילות משותפת כל פעם לזמן ארוך יותר, לאפשר לו להמתין בכל פעם עוד קצת בהתאם ליכולתו ולחזק כל זאת.

טוב שאת "עם יד על הדופק", וכדאי להמשיך לעקוב ולבחון אם החיזוק שאתם נותנים לו משפר את המצב. במקביל אני מציעה להתייעץ עם השירות הפסיכולוגי שבגן ואולי לבקש תצפית ,

וכמובן אם אתם מרגישים שנכון, תמיד גם ניתן לגשת לאבחון, על אף שזה נעשה לרוב אחרי גיל 7.

טיפולים רגשיים באמצעות בע"ח, אומנות או כל דבר אחר בוודאי לא יכולים להזיק, אך אני ממליצה ראשית לבחון את כל הנקודות האחרות.

אם תרצו לשוחח על כך, אתם כמובן מוזמנים להתקשר לקו הייעוץ.

בימים א-ה בשעות הבוקר 10:00-13:00, ובשעות הערב 20:00-22:30.

בהצלחה וחג אורים שמח,

בברכה,

ליאת קליין
מתנדבת בקו הייעוץ להורים לילדים בגיל הרך – קול להורה 6968*