הוספת הודעההוספת תגובה פורום הגיל הרך – הדרכת הורים - ראש הפורום

מהי הדרך הנכונה לפעול

chen(19.12.2018)

היי לירון,

במסגרת לימודיי לתואר שני בלקויות למידה ובמסגרת פרקטיקום הקשור בסוגיות בהורות לגיל הרך, אנסה להשיב לשאלתך. ראשית, חשוב לי לציין כי אני מרגישה את התסכול שאת חווה מכך שילדך לא מקשיב לך למרות מספר ניסיונות חוזרים ונשנים. הפתרון לבעיה שאת מתארת עשוי להיות טמון במודל הנקרא "מחומש ההורות", אשר מציע חמישה עקרונות להורות מיטבית.

לפי העיקרון הראשון- מנהיגות, הילד זקוק להוריו כדי שיכווינו אותו ויורו לו את הדרך, יראו את הערך הפנימי הטמון בו ויאמינו ביכולותיו, יהוו דוגמה אישית ויהיו עקביים ודבקים במטרתם כהורים. לעתים כל שיש לעשות הוא לעצור לרגע ולשאול את עצמנו "מי אני רוצה להיות כהורה?" כדי להציב עבור עצמנו יעדים ברורים בהקשר לילדינו.

העיקרון השני הינו שותפות, כלומר קיום שיח פעיל ומעין חשיבה משותפת בין הגורמים השונים הקשורים בטיפול בילד (הורה נוסף, לדוגמה). על-פי עיקרון זה, יש להעלות לדיון ולהסכים על העקרונות והערכים שברצונך להעביר לילדך, ולשמור על תיאום בתגובה ובשיטות שננקטות אל מול הילד כדי ליצור חזית אחידה מולו, במיוחד במצבים בו אינו מקשיב לך כפי שאת מתארת.

העיקרון השלישי הינו אהבה ללא תנאי, ועל פיו יש להפגין בצורה ברורה התנהגויות של אהבה (חיבוקים, פרגונים, זמן משותף) וכן לומר אמירות של אהבה באופן ישיר. כמו כן, בעת ההתנהגות המתנגדת שתיארת יש להכחיד ביקורת ולמקד את התגובה להתנהגות של הילד ולא למהות שלו. לדוגמה, במקום לומר "אתה מקשה עליי", נעדיף לומר "ההתנהגות שלך מקשה עליי". כל עוד עיקרון זה של אהבה ללא תנאי ייושם, יהיה פשוט הרבה יותר להציב תנאים וכללים ברורים שיטמעו עם פחות מאבקים מול הילד.

העיקרון הרביעי הינו פיתוח עצמאות, ולפיו יש לעודד את הילד לעשות דברים לבדו, כמובן שבהתאם למקום ההתפתחותי בו הוא נמצא, לתת כבוד לקצב שלו וליכולת שלו, ולהפגין סבלנות רבה בזמן שהילד מתנסה בדבר חדש באופן עצמאי.

לבסוף, העיקרון החמישי הינו כללים, ועבור המקרה שאת מתארת הוא הדובדבן שבקצפת. לפי עיקרון זה, על הכללים להיות עקביים ולהיבנות לאחר חשיבה ולא באופן אימפולסיבי ברגע האמת מול הילד. על הכללים להיות הוגנים, ספציפיים וברורים. על ההורה להיות עקבי הן במסר שנאמר והן בהתנהגותו כלפי הפרת הכלל או עמידה בו. יש לתת כללים ברורים וקצרים לגבי ההיגיון שמאחורי הכללים, ולהתייחס אליהם לא כעונש כי אם כהגדרה של התנהגות מצופה. אני ממליצה לך לנסות ולהטמיע את הכללים באופן זה, ולהתחיל מקביעת כללים פשוטים שתוכלי לעמוד בהם כדי להתגבר על הקושי שתיארת.

מעבר לכך, זכרי שילדך מרגיש כעת כי הוא כבר גדול ועצמאי, יכול ללכת, לדבר, לאכול ולהתלבש לבדו, ועל כן הוא מנסה לבחון את הגבולות ומתוך מקום זה ייתכן ונובעת התנהגותו.

אני מקווה שהצלחתי לסייע לך ולו במעט, ומאחלת לך הרבה בהצלחה.