הוספת הודעההוספת תגובה פורום הגיל הרך – הדרכת הורים - ראש הפורום

התנהגות ותוצאה

עידית קידר(2.1.2019, 19:01)

שלום לך שוב ליאור,

את שואלת ובצדק לגבי ההבדל בין שיטת חינוך של למידה מתוצאות טבעיות והגיוניות לבין דרך של עונשים –.כדי שילדך (או שמדובר ב-2 ילדייך) יבינו שסדר, משמעת וגבולות הם חיוניים לחיים תקינים – עליהם ללמוד זאת מתוך התוצאות ה"רעות" של ההתנהגות השגויה שלהם ולא מתוך כניעה או חשש מהעונש (משמעת חיצונית). ככול שהם יבינו שלהתנהגות הזו יש מחיר – סביר להניח שירצו להימנע ממנה והם ילמדו מתוך הכוח של המציאות ולא מתוך הכוח שלך – כך גם היחסים בינכם יהיו טובים יותר. אך לשם כך, עלייך לחשוב על תגובות שקשורות באופן הגיוני להתנהגות שתאפשר להם לקשר בין המעשים לתוצאות שלהם – לא מתוך כעס אלא מתוך שיקול דעת ומתוך רצון לעורר בילדים אמון בך שאת אכן מסייעת להם ללמוד להתנהג בדרך יעילה.

ולגבי הדוגמאות שנתת, אם אכן, לא סידרו את המשחק – אין משחק מעין "שברת-שילמת".

לפני שאתם יוצאים לגינה, כדאי לומר: "כמה דקות לפני העזיבה, אגש להודיע לך/ם ואני סומכת עלייך שתשתף פעולה- זה מאוד יעזור לנו". (אפשר גם לאפשר לו לבחור את הזמן -5 דק' או 10 דק). במידה ולא יגיע, צריכה להיות תוצאה ורצוי שתהיה הגיונית וסמוכה לאירוע – היות והתעכבתם בגינה-לא נשאר זמן (באותו הערב) לסיפור, למשל. אלא שיש לומר זאת באמפטיה, בלי כעס ובלי להאשים א וזאת כדי שיוכל להבין את התוצאה.

במקביל, אני ממליצה לעודד את בנך (בלי קשר לעניין הגינה) ולחזק בו את ההתנהגויות החיוביות ולהסביר לו במה הן מועילות ותורמות לאווירה בבית וליחסים ביניכם – כל התנהגות, ואפילו אם היא מובנת מאליה, כמו עשייה שנעשית ביוזמתו (ולא מתוך דרישה שלכם), שיתוף פעולה בגינה (ואפילו אם זה שיפור קל)– וכאמור לומר לו מה הייתה התרומה בהתנהגותו.

לסיום ליאור, מילת המפתח בגידול ילדים היא עקביות ואני מניחה שלאחר מס' פעמים שתנהגו בדרך זו יחול שינוי בהתנהגותו של בנך.

בברכה,
עידית קידר
מתנדבת בקו הייעוץ להורים לילדים בגיל הרך – קול להורה 6968*