המים

 ד"ר רות קרייצר-רביב,

 דוקטור לנטורופתיה ומוסמכת לפיזיולוגיה ודיאטה רפואית

המים הם גורם כה חשוב בבריאות עד שנקבע לו מעמד מכובד, החשוב ממזון (אם כי לא בא במקומו). המים הם חסרי-קלוריות ואין בהם כמעט גורמים תזונתיים, פרט לכמה מינרלים. אדם יכול להתקיים בלי מזון זמן ארוך יותר פי כמה, מאשר להתקיים בלי מים. אובדן נוזלים, אפילו 5% מהנוזלים שבגוף, גורם לתופעות קשות בעור ובשרירים. בוודאי שמעתם לא אחת על תופעת ההתייבשות של מטיילים בנגב. ההתייבשות נגרמה משתייה לא מספקת ויש בה סכנה גדולה לחיים.

גופנו מכיל 66% נוזלים. אצל תינוק השיעור גדול יותר - 85%. המים נמצאים בכל תא מתאי הגוף. ומאחר שחלקם נוטש את הגוף בצורת זיעה ושתן, יש למלא מחדש את המאגרים כל הזמן. למים תפקידים חיוניים בגוף, בהעברת המזון בדם ובספיגתו בתאים, בפעולת העיכול, בקירור הגוף על-ידי הזעה, בהפרשת הפסולת, בתקינות הרקמות והשרירים, בגדילה ובמה לא.

הצמא אינו הסימן האמין ביותר למחסור בנוזלים בגוף. לכן, אל תסמכו עליו. מרכז הצמא ומרכז הרעב במוח סמוכים זה לזה. לפעמים אתם מפרשים צמא כתחושת רעב ואוכלים למרות שאין בכך צורך. לכן, דיברנו קודם-לכן על כך, שהשתייה מהווה מסגרת לאכילה. אם תשתו מספיק, לא תקבלו גירויי צמא שיתורגמו, לעיתים, כגירויי רעב. שתו הרבה, כמו שכבר הזכרנו. לפני ארוחה, במהלך הארוחה, בסוף הארוחה, בין הארוחות; שתו גם בקיץ וגם בחורף. טועים החושבים שבחורף אין צורך בשתייה. אנו נמצאים בסביבה מחוממת: במכונית, בבית, בקולנוע, במקום העבודה ומאבדים נוזלים בלי שנרגיש. לסיכום: 12-15 כוסות שתייה ליום הן חובה, בקיץ ובחורף, אלא שבחורף, בגלל תחושת הקור, מוטב לשתות משקאות. חמים.

מה לשתות?

קודם-כל מים פשוטים ורצוי קרים. בשוק מוצע לנו מגוון רחב של משקאות תוססים (מוגזים) דיאטטיים וכן מצויים מיצים מרוכזים דיאטטיים שמוסיפים להם מים ומקבלים משקה מרווה ודל-קלוריות. כן אפשר להשתמש באבקות ותרכיזים דלי-קלוריות שמוסיפים להם מים. גם מרק דל-קלוריות נחשב משקה. ואשר למשקאות חמים: תה רגיל, תה צמחים במגוון רחב, קפה רגיל או דל קופאין, הכל מומתק בממתיקים מלאכותיים.