יתר לחץ דם ודיאטה

 ד"ר רות קרייצר-רביב,

 דוקטור לנטורופתיה ומוסמכת לפיזיולוגיה ודיאטה רפואית

יתר-לחץ-דם נחשב אחד מגורמי הסיכון להתקפי לב, בעיקר אצל גברים מעל גיל 40. מחלה זו קשורה גם באירוע מוחי ובכמה מחלות-כליה. הבעיה היא שאין כל סימנים מיוחדים ליתר-לחץ-דם ואם אין מודדים אותו, אין יודעים על קיומו, עד שמאחרים את המועד. לכן הוא נקרא גם "הקטלן השקט". אבל אפשר להילחם בו ביעילות ובאמצעים פשוטים שאינם תרופתיים. התזונה ממלאת תפקיד חשוב במניעה של יתר-לחץ-דם ובטיפול בו. האמצעים ידועים ופשוטים - שמירה על משקל תקין, הקטנת הצריכה של מלח, הפסקת העישון וצמצום בצריכת משקאות אלכוהוליים. ממצאים מחקריים מצביעים על האפשרות, כי למינרלים נפוצים, כמו אשלגן, סידן ומגנזיום, יש תפקיד בהורדת לחץ הדם.

משקל עודף, בעיקר אם השומן מרוכז בכרס, מגדיל את הסיכון ליתר-לחץ-דם. כל ירידה במשקל, אפילו מתונה, מורידה לחץ-דם אצל אנשים שמנים שסובלים מיתר-לחץ-דם (כל ירידה של 1 ק"ג במשקל מורידה את לחץ הדם ב-4 נקודות) ועשויה להקטין את המינון של התרופות שהם נוטלים נגד מחלה זו.

הורדת כמות המלח במזון עשויה להקטין לחץ - דם, בצורה מתונה, רק אצל אנשים מסוימים, שכן התגובה למלח במזון שונה מאדם לאדם וקשה עדיין לקבוע מראש מיהו הרגיש למלח. הסיבה היא בעיקרה תורשתית. על התגובה של לחץ הדם למלח משפיעים גם גורמים מזוניים אחרים, כמו אשלגן, סידן ומגנזיום.

לאשלגן יש השפעה ממתנת על לחץ-דם גבוה. האשלגן נמצא בכמות רבה בתפוחי אדמה, באשכוליות ובירקות שונים. ידוע כן, כי לסידן השפעה מגוננת מפני יתר-לחץ-דם. הניסיון מראה, כי תוספת של סידן במזון מורידה לחץ-דם. הדבר יכול להיעשות באמצעות מוצרי חלב כחושים - לפחות 5 מנות ביום של חלב, יוגורט או גבינות שונות - או על-ידי תוספת סידן בגלולות. ההשפעה של הסידן על לחץ הדם שונה מאדם לאדם וכמו במלח, גם כאן קשה לחזות מראש מי יפיק תועלת מתוספת מזונית של סידן. מכל מקום, ידוע שאוהבי המלח מפיקים ממנה תועלת רבה.

השפעה ממתנת

כאמור, גם למגנזיום יש השפעה ממתנת על לחץ הדם. מחקרים רבים בודקים את השפעת המגנזיום ואת המינון הנכון. הכמות המדויקת שיש לקחת, הן של סידן ואשלגן והן של מגנזיום, רצוי שתיקבע באופן אינדיווידואלי, בידי דיאטן מוסמך.

אכילת פירות וירקות כחלק קבוע בתפריט, מסייעת בהורדה של יתר-לחץ-דם ובהנמכה של רמת כולסטרול גבוהה. במחקר שנערך לאחרונה בהודו, ביקשו הרופאים מ-60 מטופלים שסובלים מיתר-לחץ-דם, להפסיק ליטול את התרופות שניתנו להם להנמכת לחץ הדם ובמקום זה לאכול כמה גויאבות לפני כל ארוחה, במשך שלושה חודשים. פרט לזה, הם המשיכו בתפריטם הרגיל. 60 מטופלים אחרים, בקבוצה שנייה, הפסיקו גם הם ליטול תרופות, אך המשיכו לאכול את תפריטם הרגיל, ללא שינויים. אחרי 12 שבועות, אצל הקבוצה הראשונה נרשמה ירידה משמעותית ברמות הכולסטרול, הטריגליצרידים ולחץ הדם. התברר, כי צריכת האשלגן עלתה באורח תלול בהשוואה לאלה שלא אכלו גויאבות. אין הדברים באים לומר כי גויאבה היא פרי פלאים, אולם זו הוכחה נוספת לכך שאם אוכלים פירות המכילים סיבים, פקטין, אשלגן ומינרלים אחרים - לאו דווקא גויאבות - התוצאות חיוביות.

סיכום

למניעה של יתר-לחץ-דם ולטיפול בו כדאי:

  • מדדו בקביעות את לחץ הדם והיו ערים לשינויים בו;
  • אם אתם בעלי משקל - יתר, עשו הכל כדי לרדת למשקל התקין ושמרו עליו;
  • צמצמו צריכה של משקאות אלכוהוליים עד למינימום;
  • הפעילו את השרירים בקביעות. הדרכים היעילות לכך הן הליכה, רכיבה על אופניים, ריצה קלה, משחקי ספורט, התעמלות אירובית וכל פעילות אחרת שמפעילה לב וריאות ונמשכת לפחות 30 דקות ביום;
  • צמצמו את כמות המלח במזון. אל תוסיפו מלח לאוכל והקטינו צריכה של מזונות משומרים. הרגילו את עצמכם לקרוא את התוויות של אריזות המזון ובדקו אם יש במזון מלח (נתרן) וחומרים אחרים שאינם מומלצים;
  • שקלו נטילה של סידן, מגנזיום ואשלגן והתייעצו עם מומחה באשר לכמות היומית המומלצת (היה ניסיון מוצלח בשימוש באומגה 3, הנמצאת בשמן של דגי ים. אולם הכמות האפקטיבית  הנדרשת היא די גבוהה. מה שברור הוא שרצוי לאכול דגי ים. אשר לשימוש בכמוסות המכילות אומגה 3, יש להיוועץ במומחי תזונה בקשר לכמויות כי הן משפיעות על יעילות הטיפול);
  • ואחרון אחרון - לא חביב אך לא פחות חשוב - הימנעו מעישון.