להיגמל מקפה? - לא בבת-אחת

 ד"ר רות קרייצר-רביב,

 דוקטור לנטורופתיה ומוסמכת לפיזיולוגיה ודיאטה רפואית

האם אפשר להתחיל יום עבודה בלי קפה? האם אפשר בלעדיו לנהל עסקים?

אנשים רבים מאוד עונים על כך בשלילה. ואין בכך פלא. בקפה יש קפאין, סם מעורר שמשפיע על מערכת העצבים, מביא לבהירות מחשבה, מקטין עייפות. צודקים הטוענים, כי הקפה מקטין תחושת רעב. כי הקפאין משחרר סוכר זמין מן הכבד ומכאן תחושת השובע והמרץ שבאים עם שתיית קפה. אולם בשנים האחרונות מקובל לראות בצריכה מופרזת של קפה גורם מזיק. מתברר, כי התגובות לקפה שונות מאדם לאדם, בהתאם לגילו, למינו, למבנהו ולאורח חייו. אך ברור ששילוב של קפה, עישון וחיי מתח עלול להזיק לבריאות.

זו הסיבה שרבים שוקלים לאחרונה להקטין את כמות הקפאין שהם צורכים או אפילו להיגמל מזה לחלוטין. מי ששותה שלושה ספלי קפה ליום, או פחות, אין סיבה שייכנס ללחץ ויפסיק לחלוטין את שתיית הקפה. אולם מאחר שהקפאין, כאמור, הוא סם מעורר, צריכה גבוהה ממנו עלולה להזיק למי שסובל מיתר-לחץ-דם, מבעיות לב, מכיב קיבה או מצרבת. אסור לשכוח, כי קפאין נמצא לא רק בקפה.

להלן טבלה של כמות הקפאין הממוצעת במשקאות:

קפה פילטר 1 ספל (140 גר") 115 מ"ג קפאין
קפה פרקולטור 1 ספל (140 גר') 80 מ"ג
קפה "בוץ" 1 ספל (140 גר') 80 מ"ג
קפה נמס 1 ספל (140 גר') 65 מ"ג
קוקה קולה 1 פחית (300 גר') 65 מ"ג
תה (לפי משקל השקית) 1 ספל (140 גר') 30-40 מ"ג
דיאט קולה 1 פחית (300 גר') 36 מ"ג
שוקו 300 גר' 13 מ"ג
קפה נמס נטול קפאין 1 ספל (140 גר') 2 מ"ג