דיאטת "אף"

 ד"ר רות קרייצר-רביב,

 דוקטור לנטורופתיה ומוסמכת לפיזיולוגיה ודיאטה רפואית

דיאטה זו (F. Plan) עתירה בסיבים תזונתיים המצויים בצמחים. הסיבים, כידוע, אינם מתפרקים בגוף, מזרזים את העיכול, סופחים אליהם נוזלים ואלה יוצרים נפח בקיבה. בכך הסיבים מקנים תחושת שובע ועשויים להקטין את שכיחותן של מחלות מסוימות. דיאטה זו מכילה 35-50 גרם סיבים ביום (בתפריט רגיל יש 15-25) בצורות שונות - סובין, לחם מחיטה מלאה, קטניות, פירות טריים ומיובשים, ירקות, תפוחי אדמה ועוד. תפריטי הדיאטה כוללים פעמיים ביום פתיתי דגנים (אול-ברן, ברן-פלקס, קורן-פלקס, סובין, די-סיבית) בחלב דל שומן או ביוגורט. יש גם כמוסות של סיבים הנמכרות בחנויות הטבע.

מגבלות דיאטה זו:

  • ריבוי מזון עתיר סיבים עלול ליצור גזים (יש בכך סכנה לחולי כיב קיבה ולסובלים מבעיות בדרכי העיכול).
  • ריבוי פחמימות מורכבות מול מיעוט שומנים, ולעתים אף מחסור בחלבונים.
  • סכנת הקטנה של ספיגת מינרלים מסוימים מהמזון, בעיקר ברזל ואבץ. דיאטה זו מתאימה לסובלים מעצירות וממחלות לב.