"רזה לתמיד"

 ד"ר רות קרייצר-רביב,

 דוקטור לנטורופתיה ומוסמכת לפיזיולוגיה ודיאטה רפואית

הדיאטה המוצעת בספר "רזה לתמיד" מתבססת על שלושה עקרונות:

  • צריכה גבוהה של מזונות העשירים במים, בסיבים תזונתיים, בפירות ובירקות.
  • שילוב נכון, לטענת המחברים, של אבות המזון (מה מותר לאכול עם מה ומתי; האיסור לערבב חלבונים ופחמימות ועוד).
  • חלוקת מזונות שונים לשעות היום השונות (מותר לאכול פירות בבוקר, ירקות ופחמימות בצהריים, ירקות וחלבונים בערב). הספר קובע, שבחלוקה כזו ניתן לאכול בלא הגבלה. אולם מאחר שקלוריה נשארת קלוריה, בכל עת ובכל מזון, הרי שהגושפנקה הניתנת בספר לאכול בלא הגבלה כמוה כהזמנה לעלייה במשקל.

כמו כן קובע הספר חוקים מסובכים בדבר הפרשי הזמן שבין ארוחה לארוחה, ואף קובע בלא כל ביסוס, שלגוף יש זמני עיכול, ספיגה, הטמעה וניקוי. הוא מתעלם מכך, שכל מזון נעכל, ובכל שעה משעות היום הוא עובר תהליכים אלה מהרגע שבא לפינו. "הקצאת זמנים" זו אינה עומדת בשום מבחן מדעי.

המחברים מתעלמים מכך, שרוב המזונות החלבוניים שאנו אוכלים (בשר, חלב ומוצריהם) מכילים גם שומנים ופחמימות, ולהפך: כמה מהמזונות הפחמימתיים מכילים גם חלבונים.

קטניות רבות, המוגדרות בספר כמזונות פחמימתיים, מכילות גם חלבון רב, כך שההפרדה המוחלטת הנעשית בספר בין אנזימי פחמימות לבין אנזימי חלבונים פשוט בלתי אפשרית. יש היגיון מוזר מאחורי הטענה הבלתי מוכחת שבספר, כי הגוף אינו יכול לעכל בו זמנית שני מזונות מרוכזים. הטענה המובאת בספר היא שאז שניהם מרקיבים או תוססים, והדבר יוצר רעלים. על פי תיאוריה זו התוצאה היא עודף שומן. קביעה אחרת, לפיה עיכול המזון צורך אנרגיה רבה יותר מאשר פעילות גופנית נמרצת כהליכה, כריצה או כשחייה, אף היא משוללת כל בסיס.

אפשר לומר, שהדיאטה המוצעת בספר היא מסוכנת. ההוראה לאכול פירות וירקות טריים בלבד מתעלמת מהעובדה, שירקות קפואים אינם מאבדים מערכם התזונתי, אם יודעים לבשלם נכונה. בדיאטה המוצעת חסרים חלבון, סידן וכמה ויטמינים מקבוצת B. תכולת הסיבים הגבוהה בדיאטה זו, עלולה להביא לידי בריחת מינרלים חשובים מן הגוף.

עם זאת, בצד הביקורת יש לציין, שאם יקפיד האדם ש-70% ממזונו היומי יבואו מירקות ומפירות, הוא אכן יפחית ממשקלו, שכן הירקות מכילים סיבים רבים המקנים תחושת שובע וערכם הקלורי נמוך. מלבד זאת, עלי לציין לחיוב מתכונים רבים ומעניינים הכלולים בספר והמבוססים על פירות וירקות. רבים ממתכונים אלה הם רבי-דמיון וטעימים, אלא שהכנתם דורשת זמן רב.