"קיק-בו"

האימון האופטימלי

אם היו מספרים לכם, כל שונאי חדר הכושר ומתוסכלי שיעור האירובי, שיש היום מגמה חדשה, הכוללת שילוב מנצח של שיפור הכושר הגופני, תוך כדי שרפת קלוריות, שחרור ממתחים והעלאת הביטחון העצמי – הייתם מנסים?

מאת: אייל אהרון

את אלו המתאמנים בחדרי כושר ובחוגי אירובי למיניהם, ניתן לחלק לשלוש קבוצות: הראשונה - אלה שנהנים גם מהאימון וגם מהתוצאות, השנייה - אלה שסובלים מהאימון, אך רואים מעט תוצאות ומסופקים חלקית והקבוצה האחרונה - מכילה את רובנו, הסובלים מהאימון, אם בכלל הם מגיעים אליו או מצליחים להתמיד בו, ולצערם, גם אינם זוכים לראות תוצאות.

"קיק בו" הלהיט של המילניום החדש, הגיע אלינו לפני כשנה, ומה ששיגע את ארצות הברית, נכנס בהדרגה לסדר היום הספורטיבי של ישראל, שילוב בין אומנויות לחימה לתרגול אירובי. "קיק" באנגלית זה בעיטה, ו"בו" הוא בעצם קיצורה של המילה בודי (גוף), בארה"ב ובישראל נסחפו לעניין סלבריטאים, עכשיו תורכם.

את "קיק-בו" פיתח מקס אזולאי נאור, דמות ידועה מאוד בעולם הקרטה בישראל. שבע פעמים אלוף ישראל, בעל חגורה שחורה דאן 6 מטעם ההתאחדות היפנית, מאמן בינלאומי בכיר ומומחה לאומנויות הלחימה, המעביר סמינרים בקרטה בארה"ב, ביפן, בישראל, ובצרפת. בשנות ה-80 עשה מקס תקופות ארוכות בארצות-הברית, שם פגש בבילי בלנקס, אלוף ארה"ב בקרטה, אצלו התוודע לראשונה לשיטת אימון ייחודית בשם "תאי-בו", שפותחה ע"י בלנקס. את מה שלמד, מיישם מקס בישראל. ה"קיק בו" מקביל ל"תאי בו". מקורו מרקע עשיר ועתיק באומנויות לחימה. זהו אימון קרטה שמשלב בתוכו גם עשיית כושר. הפנייה היא לקהל, שבכל מקרה לא היה מגיע לשיעורים העוסקים באומנויות לחימה.

המתאמנים טוענים שלהבדיל מפעילות ספורטיבית מונוטונית, ה"קיק בו" עושה חשק להתמיד, יש תנועה ללא הפסקה, מוזיקה, ולא משעמם לרגע, בעיקר בשל השילוב המיוחד שבין הטכניקות השונות באומנויות לחימה לאירובי. מדובר בפעילות נמרצת ואינטנסיבית מאוד, מה שגורם להורדה ניכרת במשקל וכמובן לחיטוב הגוף.

ה"קיק בו" משלב גמישות, כוח, סיבולת לב ריאה, ובעיקר עניין. יש בו חלון לאומנויות לחימה, המאפשר לפרוק אגרסיות אבל לא בצורה אלימה. השיעור מעורב, גברים ונשים יחד. ה"קיק בו" מוציא ממך את האנרגיות החבויות שקיימות בך, ע"י שימוש באומנויות הלחימה מהמזרח להגנה עצמית בשילוב תנועה, טכניקות לחימה נבחרות מקרטה, מאיגרוף ומטאי צ'י, כושר גופני ומוסיקה נהדרת ועכשווית.

השיעור אורך כשעה, ונכנסים לקצב המוסיקה מיד עם תחילתו, בשלב החימום והמתיחות - שלב הכנת הגוף. המוזיקה היא ייחודית (מיקסים מיוחדים מארצות הברית). מערכי השיעור דומים בעיקרון, אם כי מגוון התנועות משתנה. אך אל חשש, אם אינכם מבצעים נכון את התרגיל, מקס כבר יתקן אתכם תוך כדי הביצוע. הקומבינציות לקוחות מתוך מצבים הניתנים לשימוש. לא מדובר בתנועות של ריקוד, אלא בדבר האמיתי - תנועות של בעיטות תוך כדי סיבוב וכד'.

השיעור מורכב מהרמות ברכיים גבוהות ומסיבובי מותניים בשילוב תנועות אגרוף. הישבן כל הזמן מכווץ, והבטן אסופה, כדי לשמור על שיווי משקל. אפשר להצר היקפים, כי יש הרבה תנועות של רוטציה עם האגן. קל להשתלב בשיעורי ה"קיק בו", והכוריאוגרפיה אינה מסובכת.

בסוף השיעור עובדים עם משקולות כדי לחזק חלק עליון, וכן עושים עבודת רצפה בשכיבה (רגליים וירכיים) לעיצוב ולחיטוב. אם יש כאלה שעובדים בשיעורים דומים, ומשום מה גילו עכשיו שאצלם זה הפוך, כלומר, קודם עובדים עם משקולות ורק אח"כ בעיטות, דעו לכם שאין זה נכון לעשות כך. מכיוון שבשיעור המנוהל בסדר הגיוני, קודם כול צריך לעבוד על הטכניקה ולהפנים אותה כאשר המתאמן רענן, ואילו עבודה על סבולת תיעשה תוך כדי השיעור, ולבסוף יש לעבוד על תרגילי הכוח. ביצוע בסדר הפוך יגרום למתאמן להתעייף, ואז קיימת סבירות גבוהה, שהטכניקה תופנם כשהיא לקויה.

לא מדובר בשיעורים מזן אלים, ואין סיכון של פציעות. השיעור מתנהל בקצב של עד 75% מהדופק המרבי, בלי הפסקה. כיוון שהקצב סוחף והאווירה מדרבנת, אנשים מתאמצים הרבה יותר מאשר בעבודה מונוטונית בחדר כושר על קבוצת שרירים ספציפית.

השיעורים ניתנים בשתי רמות: מתחילים ומתקדמים, ומומלץ להתחיל בקצב של שני שיעורים בשבוע. מלבד רשימת הדוגמניות המגיעות לשיעורים, הרי שבסך הכול מדובר בקהל, שתרבות הפנאי חשובה לו, ולבטח גם הבריאות. לאחרונה, מסתמנת מגמה, שבה אנשי קרטה ממלאים את השיעורים. לגוון תמיד זה טוב, ומה עוד שרמת הכושר והדינמיות לא קיימים באימונים המסורתיים.

ה"קיק בו" קיים במתכונתו הנוכחית כשנה, וזהו אימון התנועה, שמפיקים ממנו הכי הרבה, מה עוד שמקבלים ערך מוסף מהשתתפות בשיעורים לאור העובדה שניתן ליישם את תרגילי אומנויות הלחימה בשטח ולהשתמש בבעיטה, שתפצע אי תנטרל זמנית בעת תקיפה. אל תחשבו שזה עוד שיעור אופנתי שיחלוף זמנו, מדובר באימון ישים, שבמקרה האופנה עוברת דרכו כרגע.

לאחרונה, החל מקס לעבוד בשיטת הזכיינות - כרגע מופעלים קורסים מלבד בסניף הבית בהרצליה, גם בשוהם (בבית התרבות), באוניברסיטת ת"א, ובקרוב יינתנו שיעורים גם בחברות היי-טק. השלב הבא הוא "קומבט קיק בו" - יישום של מה שלמדו בשנה הראשונה, שהיה ללא מגע.

3 עצות לפני שמתחילים

  • המדריך - כיום יש הרבה מאוד מדריכים בחוגים שונים, המלמדים "קיק בו" תחת שמות שונים. חשוב לוודא שהמדריך הנבחר הוא בעל רקע באומנויות לחימה ובעל תעודות מתאימות.
  • המקום - רצוי להתרשם משיעור ניסיון לפני שנרשמים, ובמקביל לבדוק את התנאים במקום האימון: מזרן מיוחד מפוליאוריתן, המבטיח בלימת זעזועים במהלך הניתורים, מערכת הגברה איכותית, אוורור הולם, שירותים ומקלחות.
  • שלבי לימוד - דיוק בתנועה עקב חוסר מיומנות תגרום לפגיעה. מתאמנים, שאינם מתורגלים דיים, עושים תנועות מהירות בכוח מתפרץ ויכולים לפגוע בברכיים, בצוואר, בכתפיים ובמרפקים. בתחילת הדרך מומלץ לא לבעוט בעיטות מלאות, אלא להביא את הרגל למצב הכן, מבלי לשלוח אותה קדימה. יש להקפיד שהמרפקים והברכיים לא יהיו נעולים תוך כדי האימון.

מתוך "חיטובים" - מגזין למודעות עצמית וסגנון חיים, גיליון 14