איך מתחילים להתעמל?

טיפים למתעמל המהסס

מאת: דן ארבל

קרוב לוודאי שאמרתם לעצמכם יותר מפעם אחת, בעידודם של כמה מקורבים, "נו, מתי נתחיל קצת לרוץ, לשחות, להתעמל, לעשות משהו עם הגוף הזה"? זה לא שאנחנו לא רוצים להיות קצת בכושר, לשרוף קצת קלוריות, לראות את גופנו משיל מעליו עודפים, ואת שרירינו משתרגים בעוז. אבל איך עושים את הצעד הראשון? איך הופכים את הפעילות הגופנית לחלק טבעי בחיי היום יום?

נכון, זה לא תמיד קל וזה בהחלט לא מיידי, אבל הנה מספר טיפים כדי להמריץ אתכם להתעמל:

להתחייב כלפי עצמנו

כאשר קובעים מטרה ומשיגים אותה, אנחנו עומדים בהתחייבות שהצבנו לעצמנו והביטחון העצמי וההערכה העצמית שלנו עולים. לחילופין, כאשר אנחנו לא עומדים במטרה. הדימוי העצמי והביטחון לגבי יכולתנו לבצע דברים ולקיים הבטחות נפגע. אם אתם חושבים לקבוע לעצמכם מטרות כמו להפסיק לעשן או לרדת במשקל, שאלו את עצמכם תחילה אם אתם אכן רוצים להצליח בזה. אם אינכם מוכנים לכך נפשית, עדיף לדחות זאת לזמן טוב יותר במקום להיכשל. כאשר מחליטים לעשות זאת, חשוב לדבוק במטרה כדי להשיגה. הבונוס המיוחד למי שמצליח להניע למטרה שהציב לעצמו הוא הסיפוק והביטחון שאם הצלחתם להשיג את המטרה הנוכחית. תוכלו גם, בעתיד, להצליח במשימות אחרות.

טיפ: אם התחייבתם לשגרת אימונים מסוימת כמו כיתת התעמלות אירובית, הליכה או רכיבה על אופניים ומצאתם שאתם משועממים, אל תפסיקו לגמרי, עשו שינויים קלים בשגרה, היפכו אותה למעניינת יותר. השינויים האלה יוכיחו את עצמם.

לקבוע מטרה הגיונית ומושגת

יש לכם רשימת מטרות לשנה שלמה והן נראות מרשימות ביותר, אבל אפילו אתם ספקניים לגבי יכולתכם להשיגן. אם כך, כנראה שאתם צודקים, קרוב לוודאי שלא תצליחו. אם המטרה היא בלתי מושגת היא אינה מטרה כלל, אלא פנטזיה. אם המטרה כה קשה להשגה ואינכם מאמינים שהיא ניתנת להשגה. קרוב לוודאי שלעולם לא תתחילו ביישומה. הסוד הוא לדעת את יכולתכם ומגבלותיכם. אם זה נשמע הגיוני ובר ביצוע, יש סיכוי גדול שתצליחו.

טיפ! כיתבו רשימה יומית של מטלות לעשייה, קיראו אותה במשך היום, אל תדחו את מה שצריך לעשות, הן לא ייעלמו מחר! אם יש מכשולים, יש להסירם ולנוע ליום הבא!

לקבוע אתגר יומי

התמקדו בהשגת המטרה ליום אחד בלבד, והשיגו אותה. השינוי הוא איטי ויומיומי. המוטו הוא: לא להתייאש ולנטוש. גישה זו תאפשר לשנות דברים ולהתרגל למציאות חדשה טוב יותר ולאורך ומן. אם נכשלתם בעבר, כיוון שניסיתם להשיג מספר גדול של מטרות, התמקדו באחת ושאפו להצליח בה. אפשר לשנות הרגלים ולאמץ דרך חיים בריאה וטובה יותר. מה שחשוב לזכור הוא שיש לעשות זאת עם אורך רוח ולהאמין על-מנת להצליח. אימרו לעצמכם שתתחילו להתאמן למשל: 15 דקות ביום. לאחר מכן תוכלו להפסיק או להמשיך, אבל לפחות הגעתם למטרה שקבעתם לעצמכם. רובנו, קרוב לוודאי, נרצה להמשיך ולהתאמן. כיוון שכבר נכנסנו לתרגול ואנחנו נהנים לספור את הקלוריות הנשרפות תוך כדי אימון. יתכן שתצליחו להתאמן במשך כ-30 דקות, למרות ש.העסקה. היתה ל- 1-5 דקות בלבד.

טיפ: אם עדיין קשה לכם להניע את עצמכם קדימה ולהתחיל להתאמן, שתפו חברים, שכנעו גם אותם. אימון גופני משותף, כמו הליכה או ריצת בוקר מהנים יותר בצוותא. דרך טובה היא להצטרף למועדון או לסטודיו כלשהו, בו ניתן להכיר אנשים עם כוונות זהות לשלנו וכן מדריך או מורה מדרבן ומעודד. אם כל זה נכשל, תמיד אפשר להעסיק מאמן אישי. הוא ממריץ נפלא לפעולות, וילווה אתכם עד שתרגישו שאתם מסוגלים לפעול ללא סיוע.

התאמה אישית

לפני שקובעים מטרה חשוב מאוד לבדוק אם היא מתאימה לאורח החיים שלנו. אם כן. חשוב למצוא זמן על-מנת ליישם אותה. למשל, אם חושבים להתאמן מדי בוקר בין השעות 5:30-6:00 כדאי לשאול את עצמנו תחילה אם אנחנו משכימי קום? ואם לא, עדיף להמשיך ולישון ולחשוב על זמן אחר במשך היום.

דבר חשוב נוסף הוא להתייחס לפגישות ולהתחייבויות שקבענו עם עצמנו כמו לפגישה עם אחרים.

טיפ: אל תרמה את עצמך לגבי העדפותיך האישיות. אם אתה מעדיף לבלות עם חברים על פני הליכה לחדר כושר, עשה זאת! הזמן הטוב ביותר להתאמן הוא כאשר מוכנים לכך. זיכרו לקבוע זמן ביומן ולעמוד בו.

לשכוח את כשלונות העבר

פחד מכשלונות הוא אחד המעצורים המונעים מאנשים לקבוע מטרות. אנשים שקובעים ומשיגים מטרות הם המצליחנים בעולמנו, והם נהנים מכך מאוד. עם זאת, אין זה אומר שלאותם מצליחנים לא היו כשלונות, או שהם לא חווים כשלונות מדי פעם. לפעמים חייבים להסתכן בכשלונות כדי להימנות עם המנצחים המאושרים.

הכשלון הוא ממריץ בלתי מבוטל להצלחה. רבים מהמצליחנים הידועים בעולם התנסו, לא אחת, בכשלונות חרוצים והיו אומללים למדי. זוכה מדליית הזהב בהיאבקות לשנת 1996, קורט אנג'ל. עבר תקופה ארוכה של שהייה בדירוגים נמוכים עד שהגיע למקום הראשון. הוא היה כל-כך מתוסכל מחוסר יכולתו להגיע למקום הראשון, שהחליט לנטוש את הספורט בשנת 1995. מה שהחזיר אותו לזירה היה זכרו של אביו שנפטר, שבמשך כל חייו תמך בו והעניק לו הרבה אהבה ועידוד להגיע להישגים. כשהחליט לחזור לזירה, הגיע להישגים ובראשם הזכייה במדליית הזהב.

לבסוף, לא לשכוח מדוע אתם קובעים מטרות. אחד מן הרגעים המאושרים בחיים הוא הידיעה שהגענו למטרה שלאעמדנו בה בעבר, וכעת הצלחנו להשלימה.

טיפ: אם נוחלים כשלון, לא להתייאש אלא להתמיד בצעדים קטנים. הצלחות קטנות הן התחלה להצלחה עוד יותר גדולה. והם ימריצו אתכם להציב מטרות נוספות. אם החלטתם לרוץ מרחק מסוים ורצתם רק את חלקו, נסו בפעם הבאה להוסיף עוד דקה או שתיים, וכך תגיעו לאט לאט ליעד הנכסף.


מתוך "חיטובים" - מגזין לדיאטה בריאות וחיטוב הגוף, גיליון 3