פגרה אקטיבית

לפגרה בין עונות יש תפקיד חשוב בתהליך האימון הרב-שנתי. בניגוד לעבר, הפסקת אימון מוחלטת למשך מספר שבועות אינה נהוגה כיום. ההמלצה היא לבצע "פגרה אקטיבית", במטרה לשמר רכיבי כושר גופני בסיסיים

מולי אפשטיין,

ראש המדור לשירותים מדעיים לספורטאי הישג, מכון וינגייט

סיום עונת המשחקים 2001/2 מצאה את רוב שחקני הכדור בישראל עסוקים בענייני פגרה שגרתיים. לשחקנים בעלי חוזה חתום יש בוודאי ראש שקט הרבה יותר בהשוואה לאותם שחקנים שטרם הבטיחו את עתידם המקצועי והכלכלי לעונה הבאה.

תקופת הפגרה, שבעבר היתה ארוכה מאוד והשתרעה על שבועות ארוכים, התקצרה בשנים האחרונות, עקב פעילות הנבחרות ושינוי שיטת הליגה. אם בעבר הפגרה היתה ממלאת את ייעודה הלשוני ("להתפגר"…), הרי שבשנים האחרונות חל שינוי תפיסתי באשר למקומה ולחשיבותה בתוכנית השנתית של השחקן המקצוען.

לפגרה תפקיד חשוב ביותר בתהליך האימון הרב שנתי. מדעי האימון מלמדים אותנו שרכיבי כושר גופני מסוימים נוטים "לצנוח" במהירות אם לא מתאמנים. הפסקת אימון מוחלטת למשך מספר שבועות, אינה נהוגה כיום בענפי הכדור בעולם וההמלצה היא לבצע "פגרה אקטיבית" במטרה לשמר רכיבי כושר גופני בסיסיים.

חשוב להבין כי ההתקדמות ביכולות הגופניות, פועלת על-פי שיטת המדרגות. כלומר, בכל עונה יש להתחיל ממדרגת יכולות גבוהה יותר, על מנת להגיע לרמה גבוהה יותר בעונת הפעילות החדשה. הפסקת אימונים מוחלטת למשך מספר שבועות תציב את השחקן בתחילתה של כל עונה על אותה המדרגה, ומכאן הדרך לשיפור מוגבלת לחלוטין. מסיבה זו חשוב לבצע בזמן הפגרה אימונים כלליים ולהתמקד בשיפור נקודות התורפה.

חשוב להבין כי גופו של השחקן הוא כלי פרנסתו העיקרי, ולכן יש לטפל בו ולתחזקו ברמה הגבוהה ביותר. על השחקן להבין כי תקופת הפגרה אינה הזמן להוספת קילוגרמים עודפים (הכוונה לשומן, לא שרירים) ולדרדור היכולות הגופניות, משום שבכך גובר הסיכוי להיפצע בתחילתה של העונה החדשה.

על מנת לעזור לשחקני הכדור להתייצב מוכנים לעונת הפעילות הבאה עלינו לטובה, מומלץ:

  1. לאחר מספר ימי מנוחה, התחל בביצוע פעילות גופנית מהנה, שאינה קשורה לכדורגל (שחייה, כדורעף חופים, ספורט ימי, ג'וגינג, תרגילי גמישות, תרגילי כוח כלליים); הקפד לקבל ממאמן הכושר תוכנית אימונים לפגרה.
  2. הקפד על תזונה נכונה והימנע מעלייה במשקל גופך. זכור כי הפסקת אימונים מלווה בירידת המסה שרירית ובירידה במשקל.
  3. נצל את זמן הפגרה לשיפור נקודות התורפה שלך, לדוגמה: כוח, גמישות.

מכון וינגייט מספק שירותים מקצועיים לקהילת הספורט התחרותי, וכן מקדם את הפעילות הגופנית של כלל האזרחים: חובבי ספורט וכושר גופני, אורח חיים בריא, תזונה נכונה והרזייה.

אתר וינגייט - www.wingate.org.il - מוקדש לציבור כולו: ספורטאים, אנשי מקצוע, חובבי ספורט וגולשים מן השורה.