הוספת הודעההוספת תגובה פורום ליקויי למידה - ראש הפורום

המלצות והתאמות

ד"ר נויה ספקטור(14.10.2014, 6:37)

שלום רב לבאי הפורום,

ברוכים הבאים אלינו. בשנה שעבר וגם לאחרונה הגיעו אלי הורים שסיפרו שילדיהם זכו להתאמות בבית הספר היסודי ובחטיבת הביניים - ובהיערכות לקראת הבגרות, כאשר יועצת בית הספר שלחה את ההמלצות לוועדת ההתאמות של משרד החינוך, יש מקרים שבכיתה י' ויש מקרים שבכיתה י"א, לא התקבל אישור. הסיבה: האינטליגנציה נמוכה, ולא מדובר בלקויי-למידה.

1. וועדת ההתאמות במערכת הסתמכה על ציון IQ במבחן הפסיכודידקטי ולא התייחסו לדברים אחרים, כגון ההצלחה בבית הספר במשך השנים, ממצאי אבחון לקויי-למידה.

2. במקרים אחרים - שוב, בשנה שעברה והשנה - נערים ונערים הגיעו לבית הספר התיכון, אחרי שבמהלך בית הספר היסוד ובמהלך חטיבת הביניים זכו להתאמות שלא כובדו בהמשך הלימודים שלהם בבית הספר התיכון. מי שקיבלו זכות להקראה בבחינות, מי שקיבלו זכות להיבחן בע"פ, לא קיבלו את הזכות הזאת בהמשך וחוייבו להיבחן עם התלמידים האחרים.

3. היו גם מקרים שבהם הבטיחו ליישם את ההתאמות רק בבחינות הבגרות עצמן.

כל הנ"ל - משום שהיועצות לא מודעות לקשיים שעלולים להתעורר.

ההורים צריכים לדעת:

1. על הסיכון שבאבחון פסיכולוגי ופסיכודידקטי בחשיפת פרטים אישיים במערכת החינוך;

2. על הסיכון שבאבחון פסיכולוגי ופסיכודידקטי שבו יש ציון IQ שההורים לא מבינים אותו והיועצות לא יודעות להתריע, להסביר, לדרוש בירור, כאשר הוא עלול למנוע זכויות מבעלי ליקויי-למידה;

3. על הסיכון של תלמיד שלא זכה לאבחון של מאבחן מומחה, וההורים רק טרחו למלא את דרישת משרד החינוך ולא היו ערים למה שהם יכולים לעשות כדי לעזור לילדם ולהיערך מראש.

היועצת ששולחת דוח אבחון פסיכודידקטי ובו ציון IQ נמוך למערכת החינוך מבלי שתבדוק ותבין את ה"מוקשים" של הדוח ותסביר את הבעייתיות להורים - לא יודעת את תפקידה, לא מבינה אותו ולא עושה דבר כדי להבטיח את רווחתו, זכותו ותנאי ההיבחנות של תלמיד שבאחריותה.

צוות בית ספר שמאפשר לילדים בבית הספר היסודי ובחטיבת הביניים התאמות שאינן מבוססות על איתור ליקויים ייחודיים ומסתמכות על אבחון פסיכודידקטי - הוא צוות לא מקצועי, לא מבין ומכשיל תלמיד, כאשר הוא מאפשר לו "הטבות" שבעתיד יישללו ממנו.

במצב כזה - ההורים הם אלה שצריכים לדאוג שהאבחון יהיה מקצועי, מהימן, יספק את הדרוש להם ולילדם כדי לדעת מה לעשות כדי להבטיח את זכויותיו וחובותיו בהווה ובעתיד.

בברכה,
ד"ר נויה ספקטור
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד