עוד בנושא
פורומים חדשים
כלים שימושיים
טיפולים לאוטיסטים
ד"ר נויה ספקטור (9.12.2014, 7:41)שלום רב לבאי הפורום,
ברוכים הבאים אלינו.
במוסף "הארץ" מיום 28.11.2014, פורסמה כתבה "להזיז את הכפתור", על עבודתם של פסיכולוגים קליניים בגן שקד בחולון עם ילדים אוטיסטים. בכתבה תוארה גישה של טיפול פסיכולוגי, ובמיוחד הועצם תיאור על ילד שמקבל טיפול רגשי, בזמן שהוא שוכב מתחת לשולחן בחדר הטיפולים והפסיכולוגית המטפלת צופה בו, כשהיא יושבת בצד השני של החדר. אחרי שלושת רבעי שנה, כמתואר בכתבה, הילד הוציא אצבע, והפירוש הפסיכולוגי בכתבה "כאילו ילד את עצמו". אני שומעת על פסיכולוגים שמטפלים בגישה זו בילדים בעלי צרכים מיוחדים. הטיפול הזה אינו טיפול, ובמקרים רבים מזיק, בעיקר משום שהוא מונע אבחנות וטיפולים אחרים, ובהחלט גם משום שהוא בזבוז גדול של זמן ומשאבים. כך, ילדים אוטיסטים וילדים בעלי ליקויי תיפקוד בתחומי הלמידה ובתחום החברתי, מגיעים אלי אחרי שנים של טיפולים פסיכולוגיים שלא איפשרו אבחון וקידום ידוע, מוכר, יעיל ומיטיב. שמחתי מאוד לראות את התגובה לכתבה בתגובות למוסף הארץ, מוסף הארץ 5 בדצמבר 2014, מאת "פרופסור במכון ויצמן ואב לשני ילדים על הספקטרום האוטיסטי" ששמו שמור במערכת הארץ. בתגובה, מציין הכותב "דוקטורינת הטיפול בגן שקד מתוארת כ"פסיכואנליטית התפתחותית", ואני רוצה לשאול: על מה מבוססת הדוקטורינה הזאת? מהן הקבלות ששיטה זו מציגה? האם יש חלופות לשיטה זאת, שבניגוד אליה, מציגות הישגים מדידים במספרים גדולים של ילדים עם אוטיזם?..." והוא משיב, בגוף התגובה, ומציין שיטות התנהגותיות מוכרות וידועות ומצליחות, שיש להן שימוש בגנים ובבתי ספר לילדים בעלי צרכים מיוחדים אובחנו מתפקדים על הרצף האוטיסטי, מדבר על חשיבות הטיפול בגיל הרך, על היותו של הזמן והמשאבים והגישה חיוניים לביסוס ההצלחה ועל מומחיות של צוותים שעובדים עם ילדים על הרצף האוטיסטי. ואני תוהה: עד מתי במערכת החינוך ובהסתדרות הפסיכולוגים יאפשרו טיפולים שאינם אלא ביסוס תורות במקומות שינן עובדות, דשדוש במקום עצוב ועלוב שאינו מקדם, ועולה הרבה, הרבה מאוד בעיקר בצער הגדול שהוא גורם בחוסר הקידום שאותו אינו מאפשר.
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד