הוספת הודעההוספת תגובה פורום ליקויי למידה - ראש הפורום

אבחון דחוף בהוראת בית הספר

ד"ר נויה ספקטור(19.12.2014, 8:47)

שלום רב לבאי הפורום,

ברוכים הבאים אלינו. בימים האחרונים אני מקבלת פניות רבות ל"אבחון דחוף". מדובר בילדים בני 7 או 8, שההורים אצים לחפש להם "אבחון דחוף", בדרישת בית הספר. למה דחוף? "כי כך אמרו בבית הספר, כדי שהילד יקבל עזרה". ובכן: בבתי הספר מנסים לגייס סיוע עבור הילדים המתקשים. עליהם להפנות את הילד, עם אבחון, לוועדת שילוב, שממהרת לשלוח את האבחון לוועדות במערכת החינוך, כדי שיאשרו לבית הספר שעות-סיוע. ההורים חוששים, שכפי שנאמר להם במקרים רבים, הילד לא יקבל עזרה אם לא ימהרו להביא אבחון, רצים לחפש אבחון מהיר, "פסיכודידקטי", לא שמים לב מה כתוב באבחון, מוסרים אותו בבית הספר - ולהפתעם, בבית הספר המירו את בקשת העזרה בשעות מוקצבות - בנסיון להעביר את הילד לבית ספר של החינוך המיוחד. כך, שלוש אמהות נרעשות, בשיחת-טלפון... הנה נקודות חשובות לתזכורת:

1. הילד הוא של ההורים ולא של המערכת;

2. כל החלטה לגבי הילד - מחייבת הסכמה של ההורים;

3. אבחון פסיכודידקטי עלול לחשוף פרטים אישיים שאינם מכבדים את זכויות הפרט;

4. אבחון פסיכודידקטי לא תמיד מהימן בממצאיו, כאשר הנבדק מתקשה בגלל ליקויי-למידה;

5. לדעתי - כדאי להורים להיזהר, לברור בקפידה את האבחון שיאתר קשיים ומקורם ויועיל לילד, ולא כזה שיועיל ויספק את המערכת. לא תמיד אותו האבחון מספק את שני הגורמים, וההורים אינם "אובדי עצות" אם הם מכירים את הנושא ונערכים בהתאם;

6. מה ש"דחוף" למערכת ולבית הספר, לא בהכרח "דחוף" לילד. כדאי לחשוב בזהירות, לתכנן את הדרוש, למצוא את המתאים כדי לקדם את הילד.

בברכה,
ד"ר נויה ספקטור
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד