הוספת הודעההוספת תגובה פורום ליקויי למידה - ראש הפורום

השגים לימודיים בתוכנית השילוב

ד"ר נויה ספקטור(27.1.2015, 8:26)

שלום רב לך חיה,

ברוכה הבאה אלינו.

ראשית, אני מציעה לך להתייחס לילד, לציונים שלו, להישגים שלו, ולא להשתמש בלשון רבים של "אנחנו". "אנחנו השגנו" לא מתאים כאן. המינוח המקובל הוא "הילד הראה מנת משכל של 89 באבחון פסיכודידקטי". זהו ציון גבולי. אין לו קשר להבנת הנקרא, וזו בעייה רצינית כאשר פסיכולוגים קושרים את הציון שהושג באבחון לא מתאים לדעתי להישגים בלמידה. ועוד נושא חשוב: הפרעת קשב אינה יכולה להיות סיבה לקשיים בקריאה או בהבנת הנקרא. ילד בכיתה ד' שמראה קשיים, סביר להניח, שכמו ברוב גדול של המקרים, יש לבנך ליקויי תיפקוד אחרים שמשפיעים על הלמידה שלו. "מה מצפים" מתאים למי שלא מכיר את מגבלות המערכת. אני מציעה תמיד להורים לא לצפות מהמערכת אלא לפנות לייעוץ אישי מחוץ למערכת, כדי לדון בילד, בקשיים, באפשרויות ובדרכים לקידום ולפתרון. המערכת מספקת את מה שהיא יכולה, בעקבות החלטות מנהליות ומגבלות אחרות. מורת שילוב מודאגת היא מורה שלא יודעת איך לקדם את הילד, אין לה די-זמן לקדם אותו ואם האבחון הפסיכודידקטי הוא האבחון שנעשה, היא ככל הנראה לא יודעת את הסיבות לקשיים. מבלי להכיר את הילד אני יכולה לשער שיש לו ליקויי שפה ספציפיים וליקויי למידה אחרים שמחייבים תכנית התמודדות מותאמת אישית, ותרגול של מורה משלבת לא מספיק. ייתכן גם והאבחנה היא אחרת: מבחן פסיכודידקטי לא מספק נתונים מהימנים על התיפקוד השכלי ועל כישורים וליקויי-למידה. תוכלי לקרוא מאמרים ע"כ באתר הבית שלי.

בברכה,
ד"ר נויה ספקטור
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד