הוספת הודעההוספת תגובה פורום ליקויי למידה - ראש הפורום

דיסלקצייה

ד"ר נויה ספקטור(31.3.2015, 8:32)

שלום רב,

ברוכה הבאה אלינו.

מאוד מצער אותי לדעת שילד שמגיע אל החינוך המיוחד, לא אובחן כראוי, ועדיין מדשדשים ומחפשים שיטה מתאימה. זאת, משום שהאבחון מתבסס במערכת החינוך על אבחון פסיכולוגי - שאינו מתאים לאבחון לקויי-למידה, והוא עלול אף להזיק מאוד, לדעתי. בעולם ידוע שיש מצבים שונים של "דיסלקסיה", סוגים שונים שמחייבים גישה מובחנת וייחודית בכל מקרה, עפ"י ממצאי האבחון המהימן. לדעתי - מגיל שנתיים ניתן לדעת מה מתאים לעשות כדי לקדם ילד לקראת קריאה. לדעת רבים - ההתערבות המוקדמת מאוד יעילה ומקדמת, אבל יש בעייה קשה של האופן בו ההתערבות המוקדמת נתפשת בעולם - ואצלינו. ידוע : שיטות שמתבססות על "פתח וחירק" אינן מתאימות לילדים מתקשים, וודאי לא לדיסלקטים. לכן, בשיטתי, שיטת "קריאה בצבעים", אני מדגישה שזוהי גישה שצריכה להילמד ע"י מי שרוצה לעסוק בה, ולא "חוברת". אפשר "לעשות חוברת" ולא לדעת לקרוא, ואפילו להיות תלמיד חרוץ ושקדן בעשייה. את צריכה לדאוג שהילד שאת מלמדת יעבור אבחון מתאים של מאבחן מומחה ללקויי-למידה, לפני שאת מעבירה אותו בין שיטות מזדמנות וגורמת לו ולעצמך תסכול ונסיגה. לצערי, במערכת החינוך שלנו לא תוכלי לממש את המלצתי, ולכן אני ממליצה - בהסתייגות רבה - ללכת בתלם, לדאוג שתקבלי הדרכה ממדריכת מתי"א בבית ספרך, שתהיה אחראית על השיטה והתכנים המאושרים במשרד חינוך מתעתע, לשמור על נפשך כמורה מתחילה במערכת, עם אחריות כבדה להוביל ילד מתקשה מבלי לאמץ ולקפץ בין שיטות "נדמה לי" בנסיונות חוזרים. בספרי "שיקום לקויי-למידה" תוכלי למצוא את יסודות השיטה והאופן בו אני ממליצה לבנות מערכת אישית ללימוד קריאה.

סליחה על דברי הקשים, ובהצלחה!

בברכה,
ד"ר נויה ספקטור
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד