הוספת הודעההוספת תגובה פורום ליקויי למידה - ראש הפורום

ליקוי בתפקודים ניהוליים

ד"ר נויה ספקטור(9.4.2015, 9:43)

שלום רב,

ברוכה הבאה אלינו.

פונקציות ניהוליות או תיפקודים ניהוליים הם היכולת להתמודד עם דרישות מערכת, דרישות יומיומיות: להבין את הדרישות, להפנים את הרגלי השימוש והביצוע, בדרך היעילה והמקדמת למצב כזה או אחר. כאשר נדרשת מטלה חשוב להבין אותה, להכיר את מרכיביה, לדעת ליישם את המרכיבים בזמן נתון, לזכור לבצע את המטלה על המרכיבים הדרושים במועד המתאים, להיות מסוגלים לעמוד בכל שלבי הביצוע הנדרשים ולהפיק מוצר מובן, ברור ומעוצב על פי הדרישות. ליקויים בפונקציות ניהוליות הם ליקויי-למידה (חברתית ואקדמית). אבחון של ליקויים בפונקציות ניהוליות אינו מלמד על ליקויי למידה אחרים, אבל השפעת ליקויי-למידה אחרים על ההתנהלות - משמעותית ביותר, ולכן חיוני לבצע אבחנה מבדלת באמצעות אבחון לקויי-למידה. היום יש שאלונים שונים לאיתור ליקויים בפונקציות ניהוליות, ואני לא רואה באלה ערך ללא אבחון לקויי-למידה. האבחונים וההערכות שבנך עבר, לדברייך, הם חלקיים מאוד ואינם מלמדים על ליקויי-הלמידה האחרים שצריכים להיבדק ע"י מאבחן מומחה ללקויי-למידה (לא פסיכולוג ולא מרפאה בעיסוק, באלה אין די ולא תמיד יש צורך), לא על המורכבות של הבעייה ולא על אפשרויות הקידום, כך לדעתי.

יכולת לחנהל מערכת אישית: מיון, הבחנה בין עיקר לטפל, זכירת הדרוש והיערכות מותאמת למצב:

1. היכולת לזכור יום ושעה ומועדי מפגשים;

2. התכוננות" זמן, מרכיבים, חפצים, התנהלות בזמן;

3. הכנת ראשי פרקים, תזכורות, חמרים ותכנים;

4. היכולת לדאוג לסיוע מתאים - אם נדרש;

5. הסעת-ליווי, לבוש, ציוד מתאים לקראת משימה (בית ספר, פעילות-חוג, סרט, בילוי);

6. ידע ומודעות של כללים בקבוצה, ביחידים, במטלות שונות;

7. מילוי תפקידים: תורנות, אחריות, מחוייבות;

8. להפנים ולבצע באופן תקין;

9. יישום למצבים אחרים.

בדרך-כלל לקויי קשב לוקים בפונקציות ניהוליות. חשוב להתייחס לגיל, ליכולת האישית, לצרכים האישיים כדי לדעת כיצד להתמודד עם הקושי.

בברכה,
ד"ר נויה ספקטור
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד