הוספת הודעההוספת תגובה פורום ליקויי למידה - ראש הפורום

יום הזכרון ויום העצמאות

ד"ר נויה ספקטור(19.4.2015, 8:49)

שלום רב לבאי הפורום,

ברוכים הבאים אלינו. יום הזכרון ויום העצמאות. ילדים זקוקים להכנה ולהנחייה. במשפחה חשוב לדבר על התופעות שיכולות להדאיג, לאיים, להפחיד ילדים רגישים: חשוב להזכיר את הסממנים ולהתייחס אליהם, לפני שאנחנו מדברים על הסמליות, הסיבות והנסיבות. הנה הנושאים שהורים, גננותל ומורים צריכים להתייחס אליהם בהדרכה יומית, בתיאור המצב, בהכנה לקראת, בשלבים, בהדרגה, לא כל הנושאים יחד ולא בבת-אחת:

1. הכנה לטקס הזכרון בגן, בבית הספר, בטלויזיה, בישוב;

2. הצפירה: חשוב שילדים ידעו שבשעה (כדאי לנקוב בשעה, להראות את ציון השעה ע"ג השעון, להסביר לילד איפה יהיה בשעה זו - בכיתה, בחצר, בשעור): תישמע צפירה, כמו אזעקה, מין-שריקה למשך דקה שלמה (או שתיים?) כדאי לתרגל "דקה", לעמוד בשקט דקה שלמה, להשתדל לא להתנועע. בבקשה לא לכעוס על מי שמתקשה. יש ילדים רבים שמתקשים לעמוד בשקט ללא תזוזה (וגם לא חייבים. הם לא בצבא);

3. המשמעות: כדי להזכיר לאנשים את החיילים שנהרגו במלחמות. כל אחד חושב על הסיפורים שהוא שמע על המלחמות ורוצה שלא יהיו עוד מלחמות. כדאי להיזהר מליבוי עצב ויחד עם זאת לאפשר תחושה רצינית: יש אנשים מאוד עצובים ביום הזה, כי הילד שלהם הלך למלחמה.

4. ה"נאומים", התפילות, קטעי-ה"יזכור": ללמד את המשמעות והפרושים מראש, כהכנה, כהסבר (למי שזה בתכנית הלימודים שלו, עפ"י הגיל);

איפיוני החגיגות: רעש, זיקוקין דני-נור, דוחק ברחובות, ארועים גדולים:

1. חשוב להכין את הילד (הרגיש, עפ קשיי וויסות, עם נטייה להתרוצתץ, עם תגובות קיצוניות לרעשים, דוחק והפתעות);

2. חשוב לתכנן ולהנחות כיצד יוצאים מן הבית, כיצד שומרים על קשר (נותנים יד כל הזמן);

3. חשוב ללמד מה עושים אם פתאום לא מוצאים את ההורים, בכל מקום שאליו מגיעים בארוע מחוץ לבית;

4. חשוב ללמד את הילד הרגיש להגן על אזניו בכפות ידיו, ואפשר גם לעזור לו באמצעות ידי המבוגר שאתו;

5. חשוב להגדיר את הכללים, הנהלים, החוקים ביציאה מן הבית, בהשתתפות בארוע חגיגי שאליו הולכים, שבו אמורים להשתתף.

בהכנה נכונה מצמצמים את ההפתעות שאינן רצויות, את הבהלה, המבוכה, ההתנהגות החריגה ואי-הנעימות. כדאי להתכונן, להכין, וגם לשקול אם הארוע ההמוני אמנם מתאים לבילוי עם הילד שאנחנו מכירים...

בברכה,
ד"ר נויה ספקטור
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד