הוספת הודעההוספת תגובה פורום ליקויי למידה - ראש הפורום

מסגרת לבני

ד"ר נויה ספקטור(28.4.2015, 8:13)

שלום רב,

ברוכים הבאים אלינו.

הנה הבהרות אחדות:

1. PDD היא אבחנה מוקדמת של תיפקוד שקשור ברצף האוטיסטי, שגבולותיו לא ברורים בשלב המדובר; בארץ מתייחסים אליו גם אחרי גיל 7, למרות שזה נוגד את ההגדרה ולא תורם להתקדמות;

2. תסמינים (סימפטומים) של ליקויים בתקשורת מהסוג ה"אוטיסטי" וליקויי שפה ייחודיים שגורמים בעיות תקשורת וקשיי הבנה - חופפים בשלבים מוקדמים של ההתפתחות;

3. כשפסיכיאטר קובע אבחנה רפואית של עיכוב התפתחותי, ומציין שזה עיכוב התפתחותי כללי, עולה שאלה לגבי תיפקוד שכלי; השאלה אם נעשו המבחנים ונקבעו נורמות עפ"י המבחנים שמאפשרים קביעה כזו;

4. פסיכולוגית קובעת עפ"י מבחנים פסיכולוגיים ועפ"י התרשמות;

5. נוירולוג יכול לבדוק אם יש מקור נוירולוגי-התפתחותי לעיכוב, ולהפנות לבדיקות מתאימות;

6. להבדיל מכל הנ"ל: אבחנה מבדלת ברורה ניתן לבצע אך ורק עפ"י מבחנים מיוחדים שנועדו לאתר ליקויי תיפקוד וכישורים של ילדים בעלי צרכים מיוחדים; אלה הם מבחנים שמרכיבים מערכות אבחון מיוחדות בחינוך המיוחד; הם מקובלים בעולם, מוכרים, מכובדים, מתוקננים ומספקים מידע חשוב;

7. ידע של מילים רבות אינו מעיד על איכות השפה האקטיבית או על איכות הבנת השפה;

8. קשר עין לקוי יכול להופיע, כמו ליקויי שפה ודיבור וקשיים אחרים, בקשת רחבה מאוד של ליקויי תיפקוד שמקורם התפתחותי. אחד מהם הוא אוטיזם;

9. קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק שעובדות בגישוש, מחפשות דרך מבלי שיש אבחנה מבדלת ברורה ודרך עבודה יעילה שמוכתבת עפ"י ממצאי אבחון לקויי-למידה - יכולות לדשדש זמן רב במקום לא רצוי. חבל על הזמן, מאוד חבל על הזמן;

10. מסקנות מאבחון פסיכולוגי יכולות להטעות, כי ההתייחסות היא לתיפקוד גלובאלי ולא להפרדה בין תחומי תיפקוד. לכן אני ממליצה תמיד על אבחון לקויי-למידה שמיועד לגיל הרך, על אבחנה מבדלת שיכולה לשמש בסיס מצויין לתכנית עבודה ברורה, גם כשהאבחנה מתעכבת.

11. יש אבחונים לקביעת אוטיזם, PDD, "רצף" - ויש מקום לשקול שימוש בם, אבל הוא יעיל לדעתי רק אחרי אבחון לקויי-למידה. כך אני נוהגת, וכך מתאפשרת בנייה של תכנית עבודה שאינה תלוייה בהיערכות המקובלת במכונים להתפתחות הילד.

12. עדיין - יש לזכור כי הטיפולים במכון להתפתחות הילד הם חינם, ולא מומלץ להפסיק, אבל מומלץ לבדוק מה ניתן לעשות שמתאים וחשוב ואפילו דחוף לעשות בשלב הזה, הקריטי, של ההתפתחות והגדילה.

על שאלותייך לא ניתן להשיב אלא אחרי היכרות אישית.

בברכה,

ד"ר נויה ספקטור

מנהלת הפורום

בברכה,
ד"ר נויה ספקטור
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד