הוספת הודעההוספת תגובה פורום ליקויי למידה - ראש הפורום

התאמות חדשות

ד"ר נויה ספקטור(13.5.2015, 8:52)

שלום רב לבאי הפורום,

ברוכים הבאים אלינו. גישה "חדשה" הונחתה ע"י המערכת - וזרתה בלבול רב: מורים יחליטו, תלמידים "יקבלו" או "יקחו מהם" התאמות שהיו זכותם בעבר. הכל כבר נכתב - אבל המערכת מתנהלת כאילו כלום לא קרה: אף אחד לא רוצה לקבל עליו את האחריות: יועצות, מורות, הורים - כולם בצדק רב. אבל - יש הרבה לעשות ולהכין את מי שמתקשה, והדברים צריכים להתחיל בבית: ההורים צריכים להבין את הקושי, ההורים צריכים להבין את מקור הקושי, התלמידים צריכים ללמוד איך להתמודד עם הקשיים, במי להיעזר, ולמה לשאוף. אף אחד לא רוצה שיהיו לו קשיים, ומי שמתקשה - מגיעה לו עזרה. הוא זכאי לקבל עזרה, תמיכה, הבנה, קידום, ולהיבחן בתנאים שבהם יוכל לממש את עמלו, את יכלתו, את השקעתו. הגיעו אלי פניות משרות פסיכולוגי, שהפסיכולוגים שיושבים שם זקוקים להדרכה, להנחייה, להבנה של המושגים: "דיסלקסיה", "דיסקלקוליה", מה הקשר של כל אלה לליקויי-קשב, מה אפשר לעשות בנושא ההתאמות - כי את זה הפסיכולוגים הפונים לא למדו. היתה אמנם כוונה ורצון טוב ונסיון ללמוד את כל הנושא הזה בשעה, או שעה וחצי של הרצאה. הנסיון הזה נגדע בעודו ובאיבו, בגישוש. ואני שואלת: האמנם? עד היום לא למדו במערכת האקדמית שפסיכולוגים צריכים ללמוד, לדעת, להבין, את הנושא הרחב של ליקויי למידה באופן מעמיק, כדי להיות בקיאים בתהליך ובכלי האבחון ולא להסתמך על כלי-אבחון שאינם מתאימים לאיתור ליקויי למידה ולמצע-המלצות טוב לקידום? ועד היום כל מה שנראה בשדה הבעייתי הזה הוא שהפסיכולוגים נלחמים על מעמדם כדי "לקבוע" ולא כדי לדעת...כך, ממקורות שונים, בהתכנסויות, בוועדות ובמקומות שבהם התקיימו דיונים בנושא ה"התאמות". והתוצאות - מה שכולנו רואים: מערכת מבולבלת, נבוכה, ילדים קטנים שאין להם זכות להישמע באופן שבו הם מסוגלים לממש את יכלתם, תלמידים מתבגרים שאין להם זכות ליהנות מנקודת-התחלה ראוייה, אבל הפרטים שלהם חשופים במערכת, בגלל אבחון פסיכולוגי. וגננות והמורים, בל נשכח: עליהם להתמודד עם שלושים וארבעים תלמידים בגן, בכיתה, מן הגן ועד לבית הספר התיכון ומסיבת הסיום... מי יכול ללמוד כך? מי יכול להתקדם כך? ומי המופיעים הקבועים בתקשורת שמטילים את האשמה על תלמידים מתקשים שהזכויות אינן עמם עוד. ומה חשוב? מה שנותר: הורים שיזמו אבחון ראוי, יקבלו מן המאבחן תכנית התמודדות מקדמת ויממשו את מה שניתן כך, שילדיהם לא ישבו ויצפו ש"יתנו להם", אלא ילמדו לעשות את שלהם, לפני שהם יוצאים למאבקים. יש מה לעשות בהכנה, בהטרמה, בקידום, בלימוד שיכין את התלמידים לבאות, וילמד אותם להתמודד עם הקשיים ולא לצפות שהמערכת "תיתן", כי כבר ראינו שזו לא נותנת, לא מזכה ולא מאפשרת, וכן, כן, כן מערימה קשיים. ואזלת-יד שנעוצה בקידום אינטרסים של בעלי מקצוע ובעלי עניין. מה חבל.

בברכה,
ד"ר נויה ספקטור
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד