הוספת הודעההוספת תגובה פורום ליקויי למידה - ראש הפורום

ואם הילד אמנם מחונן?

ד"ר נויה ספקטור(10.6.2015, 8:27)

שלום רב לבאי הפורום,

ברוכים הבאים אלינו. פנתה אלי אם, שלדבריה בנה סובל מליקויי-קשב ואובחן כבעל הפרעת קשב ע"י נוירולוגית. הילד הזה, שהוא כבר בן 12, מראה הפרעות התנהגות. ההורים פנו לפסיכיאטר שנפגש עם הילד, כך לדברי האם, והפסיכיאטר פסק שהנער מחונן ומשתעמם ולכן הוא מפריע. מה מחפשת האם עכשיו? בדיקת מחוננים... אוי ואבוי למי שהטעה את האם (כנראה על סמך היכרות בראיון אישי ולא על סמך מבחנים נושיא-נורמות) לחשוב שהטיפול מתחיל בבדיקת מחוננות. למיטב ידיעתי לא נערך אבחון פסיכולוגי או אבחון כלשהו שיספק נורמות וניתן יהיה להעריך את יכלתו של הנער. והנה הסבר, חשוב מאוד לכל התועים והטועים ובמיוחד לבעלי המקצוע שלא מנחים בעשייה יעילה ולא מבטיחים התגייסות בכיוון המתאים:

1. מי שמפריע צריך ללמוד לא להפריע, ובהפרעת ההתנהגות יש לטפל ולא לחפש תירוצים והאשמות;

2. הטיפול מתחיל באבחנה מבדלת ראוייה, מהימנה, מקצועית, לא בראיון אישי;

3. אבחון פסיכולוגי לבעלי ליקויי קשב וליקויי למידה אחרים לא מספק בדרך כלל את האבחנה המבדלת, לא מגדיר את התיפקוד השכלי באופן מהימן ולא מאפשר התקנת תכנית התמודדות ראוייה לטיפול בהפרעת ההתנהגות, כך ידוע וברור;

4. מי שהוא מחונן או מי שאינו מחונן לא אמורים להפריע מתוך שעמום בגיל 12. הם אמורים לשתף פעולה ולמצוא דרך להתמודד עם הקשיים. ככל הנראה ההפרעות נובעות מקשיי שליטה בדחפים ובזאת דווא נוירולוג ופסיכיאטר צריכים לדעת לטפל ולהציע טיפול תרופתי;

5. הגדרת מחוננות מלכתחילה בחיפוש אחר "מומחה" היא פסולה. כל פסיכולוג יכול לראות אם הנער מחונן באבחון פסיכולוגי רגיל ומקובל;

אבל:

6. לא כל מי שיש לו ליקויי קשב מראה את יכלתו האמיתית באבחון פסיכולוגי, ולכן מומלץ לבצע ראשית לכל אבחון לקויי-למידה שיאפשר לדעת מה עוד מפריע לנער הזה, וללמד אותו כיצד להתמודד עם הפרעת ההתנהגות ועם הפרעות אחרות שאולי (וסביר להניח) שיאותרו;

ואם אחרי כל זה יימצא שאמנם הנער הזה מחונן - יש אפילו למשרד החינוך דרך לקדם אותו. בתנאי, כמובן, שלא יפריע לאחרים...

בברכה,
ד"ר נויה ספקטור
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד