הוספת הודעההוספת תגובה פורום ליקויי למידה - ראש הפורום

איך מבטיחים אבחון מהימן

ד"ר נויה ספקטור(23.6.2015, 8:13)

שלום רב לבאי הפורום,

ברוכים הבאים אלינו.

הורים מגיעים אלי אחרי שנכוו מאבחון שלדעתם לא שיקף את היכולת האמיתית שראו בילדיהם. הם פונים לבעלי מקצוע וסומכים על הדרך ועל בית הספר שהפנו אותם לאבחון ודרשו מהם לבצע אותו.

הנה שני נושאים חשובים שיכולים לעזור להורים בהיערכות לקראת האבחון, בכל גיל:

במבחנים פסיכולוגיים אין "התאמות". לכן, הזהירות מתחייבת מראש:

1. אם יודעים או חושדים שלנבדק יש ליקויי קשב - מומלץ להיוועץ בנוירולוג הלפני האבחון הפסיכולוגי (כן, נוירולוג, לא להסתפק ברופא משפחה) כדי לאפשר שיקול טיפול תרופתי למפגשי המבחן הפסיכולוגי, שתמיד מתייחס ליכולת השכלית של הילד, ובמקרה של קשיי קשב והפרעות בריכוז - לא יראה את היכולת האמיתית, ולא יאפשר בדיקה אמינה וממצאים מהימנים; איא פשר יהיה לחזור על המבחן הפסיכולוגי אם לא ייראה תקין, אלא לאחר כשנה, לכן מומלץ לשקול היערכות מראש.

2. ילדים ונבדקים בוגרים בעלי ליקויי שפה לא יכולים להראות את היכולת השכלית האמיתית שלהם במבחנים הפסיכולוגים המקובלים, כי הם מבוססים על שפה, הבנת שפה, הבעת שפה ויכולת להשתמש בשפה (כך במיוחד מבחן ווכסלר, בגירסה לילדי הגן ובגירסה לתלמידים ובוגרים). חשוב שלפסיכולוג הבודק יהיה ידע ותהיה אפשרות לבדוק את התיפקוד השכלי במבחנים שאינם תלויי-שפה. ייש מבחנים כאלה, הם מקובלים באבחון לקויי-קשב ולקויי-למידה אחרים, וזה פשע לא להשתמש בם, כדי לדעת מה באמת מצבו התיפקודי, השכלי והלימודי של הנבדק.

השימוש במבחנים באבחון אוסר על שימוש חוזר באותם מבחנים - על פי דרישות המבחנים והאתיקה המקצועית: מבחן שנערך ובוצע - כאמור, אי אפשר לבצע אותו שוב במהלך כשנה (יש הבדלים מסויימים בין מבחנים שונים בדרישות אלו). לכן, חשוב לדעת את הדברים ולהיערך מראש.

בברכה,
ד"ר נויה ספקטור
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד