עוד בנושא
פורומים חדשים
כלים שימושיים
אבחון הפרעת קשב וריכוז
ד"ר נויה ספקטור (11.7.2015, 8:49)שלום רב,
ברוכה השבה אלינו. אני מתנצלת - לא הבחנתי בשאלה הנוספת שלך בזמנה, והנה תשובתי, באיחור מסויים:
מאבחן מומחה ללקויי-למידה מבצע אבחון באמצעות מערכות מיוחדות של מבחנים לאיתור ליקויי-למידה. אלה המבחנים היחידים שמאפשרים לבצע אבחנה מבדלת בין ליקויי קשב לבין ליקויי-למידה אחרים, להבדיל מאבחון פסיכולוגי, להבדיל מאבחון של קשב . באבחנה מבדלת כזו , שמתבצעת ע"י מאבחן מומחה ללקויי-למידה, שיש לו התמחות בחינוך מיוחד, בחינוך רגיל, בפסיכולוגיה התפתחותית, בנוירופסיכולוגיה ובפסיכולוגיה חינוכית, יכולים להיעזר נוירולוגים, כדי לדעת להבחין בין ליקויים שונים המשפיעים על התיפקוד. ואמנם, יש נוירולוגים שמכבדים אבחנה כזו, ומפנים לגורמים המתאימים, ולא מדקלמים את המערכת במילים "אבחון פסיכודידקטי" או "מרפאת קשב" עם "אבחון טובה". כאשר הנבדק "היפראקטיבי" ומראה תסמינים בולטים של ליקויי קשב - אין קושי להמליץ על טיפול תרופתי, אבל יש קושי כשמסתפקים בטיפול התרופתי ולא נערכים בהתאם לקשיים שמקורם ליקויים אחרים. כאשר הנבדק לא מראה תסמינים חיצוניים בולטים - יש רבים שנשארים ללא אבחנה ברורה ומבדלת שמאפשרת להיערך בהתאם. ומכל מקום - גם כאשר ברור לחלוטין שיש ליקויי קשב - עדיין לא ידוע דבר על ליקויי למידה (אקדמית וחברתית) אחרים, והמסקנות המתבקשות אינן בהכרח אלה המדייקות באבחנה ומאפשרות התמודדות מתאימה. כך, במקרים רבים, ותוכלי לראות כאן, בשאלות של אחרים אפילו בדף זה בפורום, כיצד מי שאובחנו עם ליקויי קשב לא מצאו פתרון ודרכים יעילות להתמודדות עם הקושי, במשך שנים רבות, כאשר האבחנה נשארה רק בתחום הנוירולוגי-פסיכיאטרי. הבעייה היא חינוכית, לימודית, התנהגותית - וחשוב מאוד ללמוד את ההרכבים - ולקבל אבחנה והדרכה וליווי של אנשים שהם מתחום החינוך המיוחד - מאבחנים שבבסיסם נסיון והתמחות בחינוך ובהוראה. לכן, בדיוק זו הסיבה שמכללות מכובדות מאוד למורים בארץ סגרו את תכניות ההכשרה שלהם למאבחנים ללקויי-למידה: במשרד החינוך בעלי עניין מנהלים את התהליך ושולטים בו, וכך, לדעתי, נפגעים רבים מאוד מלקויי-הלמידה. במסגרת השליטה הזו נפגעו גם מאבחנים שנדחקו לקרן-זווית וויתרו על הידע הנדרש, על ההכשרה המעמיקה ועל השימוש בכלים אבחוניים מתאימים והסתפקו במה שנוח למערכת. בתהליכים משפטיים - בהירארכיה הקובעים הם הרופאים - שאין להם הכשרה מתחייבת בחינוך ובהוראה, ובביקורת חינוכית-לימודית. כך לומדים הורים לעשות את הנדרש ולא את הדרוש, ובמקרים רבים אם יש פתרון - הוא חלקי ולא מומלץ, כך לדעתי ומנסיוני.
בברכה,
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד