עוד בנושא
פורומים חדשים
כלים שימושיים
הבחנה מבדלת
ד"ר נויה ספקטור (29.12.2015, 8:17)שלום רב,
ברוכה הבאה אלינו. ראשית - הכותרת: הבחנה היא מילה שמתארת הבחנה במראה, בפרטים, בצלילים. אנחנו כאן בדרך כלל מתכוונים לאבחנה, שבלועזית היא דיאגנוזה. אבחנה מבדלת היא אבחנה שמסתמכת על בדיקה מעמיקה של כל התחומים כדי להבדיל ולהבחין אותם זה מזה, לאתר את התקלה או את הליקוי ואת מקורו ולדעת, בהמשך, כיצד להתייחס, כיצד לבחור אבחון מתאים, כיצד להתאים טיפול.
והנה תשובה לשאלתך:
ילד בן שלוש וחצי בעל ליקויי שפה מראה יכולת קוגניטיבית נמוכה במבחנים פסיכולוגיים, משום שהם מבוססים על שפה. אם יש לו גם היפוטוניה, סביר להניח כי הביצוע המוטורי שלו לקוי, ולכן בשני החלקים העיקריים הנבדקים במבחנים פסיכולוגיים: מילולי וביצועי הוא עלול שלא להראות את היכולת הקוגניטיבית האמיתית שלו, ואז האבחנה, הטיפול וההתייחסות יכולים להיות שגויים. בעיקר חשוב לדעת שבגיל שלוש וחצי התקופה קריטית לאבחון ולטיפול וחשוב מאוד לטפל ולקדם ומומלץ ביותר שהאבחון והטיפולים יידעו מה לעשות וכיצד במקרים של תיפקוד קוגניטיבי תקין ובמקרים של תיפקוד קוגניטיבי נמוך. כאשר מנהלים את תהליך האבחון והאבחנה באמצעות מבחנים פסיכולוגיים הבעייה לדעתי היא משמעותית ומחייבת חוות דעת מקצועית שונה, גם אם המערכת דורשת ומקבלת את האבחונים המקובלים ע"י פסיכולוגים ומטפלים פארא רפואיים.
בברכה,
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד