הוספת הודעההוספת תגובה פורום ליקויי למידה - ראש הפורום

התנהגות חריגה של ילד

ד"ר נויה ספקטור(17.4.2016, 8:25)

שלום רב,

ברוכה הבאה אלינו. השאלה שלך מאוד חשובה, ותודה לך על הזדמנות להסביר:

חשוב להבחין בין מקבץ תסמינים, סימפטומים, סימנים של אבחנה ייחודית -

לבין

אבחנה, המחייבת תסמינים אחדים ומומחיות באבחון.

כשמישהו מעלה חשד או חשש שילד מתנהג באופן חריג, חשוב מאוד שבעל מקצוע יסביר מה מצופה ומתאים לגילו, ומה נראה כעיכוב התפתחותי שיש להגדיר ולטפל בהתאם.

והנה הסבר: עיכוב התפתחותי הוא מצב שמאתר התפתחות לא תקינה. עיכוב התפתחותי מעלה חשש של אבחנה של מצב חריג, אבל בשלב בו נקבע העיכוב ההתפתחותי - עוד לא ברור מה יפתח הילד בהמשך וזה יכול להיות הכל: מליקויי למידה ובתוכם גם הפרעת-קשב, דרך ילדים משותקים מלידה, ועד פיגור, אוטיזם בדרגות שונות, ועוד, תסמונות ואבחנות שונות, חלקן מוכרות וחלקן בחיתולי המחקר.

כשילד לא מתפתח כרגיל, באופן 'נורמלי', תקין, חשוב לבדוק אותו. יש והדברים נובעים ממחלה, מפגיעה, ממצב שצריך לבדוק, לטפל ולרפא. יש מצבים שהם 'עיכוב התפתחותי' שהוגדר, אבל מחכים לראות למה יגרום בהמשך.

תסמין-סימפטום אחד, איפיון בודד, ואפילו שניים-שלושה תסמינים, עדיין לא מספקים אבחנה. לשם-כך בדיוק יש מומחים, יש ספרי אבחנות ויש מבחנים מיוחדים, שהמהווים אבחון כדי לספק ממצאים ברורים, ככל שהמצב מאפשר.

גן לילדים מעוכבי התפתחות אמור להיות גן לילדים קטנים שעדיין לא אובחנו, והם בתהליך אבחנה בגלל עיכוב התפתחותי. הם לא מתפקדים כבני-גילם בתחום מסויים או בתחומים אחדים (וחשוב לדעת איזה, אילו) , הם נמצאים בגן ומקבלים טיפולים כדי לטפל ולקדם אותם, כי עד-כה לא הצליחו להתפתח ולפתח את הכישורים המתאימים לגילם בכוחות-עצמם.

בדרך כלל אין "טיפול מונע" לעיכוב התפתחותי, והגדרה כזו מעלה חשש של קשיים בהמשך, אבל יש קידום מטרים שמשפר את ההתמודדות ומקדם, וזה, ככל הנראה, מה שאת מסייעת לעשות ולממש בגן המיוחד שבו את עובדת...

בהצלחה!

בברכה,

ד"ר נויה ספקטור
מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה
דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד