פורומים חדשים
כלים שימושיים
גיל אבחון
אבינועם פורת (16.4.2010, 16:48)מורן שלום רב,
הגיל אינו המאפיין המשמעותי שעל פיו כדאי לקבל החלטה לגבי בירור הפרעת קשב וריכוז, ובוודאי קביעה ודאית של קיום הפרעת קשב וריכוז.
מבחינה רפואית, הגורם המוסמך לקבוע / לשלול קיומה של הפרעת קשב וריכוז הוא רופא נוירולוג והוא עושה זאת לאחר קיום סדרת מבדקים ומבחנים. אינני יודע החל מאיזה גיל מבחנים אלו תקפים ובנושא זה אני ממליץ לפנות לרופא נוירולוג.
החלטה האם בכלל לפנות לתהליך בירור כזה צריכה להתקבל לאור מאפיינים התנהגותיים ורמת הישגים בלימודים.
עד גילאי 4-5, קשה מאד לדעת האם בכלל קיימת בעיה בתחום הקשב והריכוז. בגילאי ילדות אלו, טבעי שהילדים יתפתחו בקצב אופייני אינדיבידואלי - חלקם יהיו פעלתנים, סקרנים, וחלקם פאסיביים וזהירים ואין בכך כדי להצביע על המשך הדרך.
סימנים מתריעים ראשונים על אפשרות של בעיית קשב בהמשך קשורים למאפייני התנהגות בגילאים המוקדמים הללו: בעיות באכילה, קשיי שינה, קושי להרגע, רגישות למגע ו/או לרעש, תובענות, חוסר היענות לבקשות ההורים, קושי לסגל הרגלי ניקיון.
החל מגילאי גן טרום חובה וחובה, ובשנות הלימודים מתקבל מידע נוסף על הילדים שמצביע על אופן ההתנהגות שלהם בחברה, יכולות משחק ותקשורת עם ילדים אחרים, הישגים במשימות, מטלות, זיכרון, קליטת מידע חדש, הישגים בלימודים, התארגנות, סדר וניקיון וכו'.
לפעמים, זיהוי של בעית קשב וריכוז יכול להתעכב עד חטיבת ביניים או תיכון כי המאפיינים אינם באים לידי ביטוי בצורה משמעותית עד גילאים אלו.
במידה וההורים או המורים / גננות מזהים קשיים בתחומים שתיארתי, כדאי לפנות לערוץ טיפולי כדי לברר האם הבעיות קשורות להפרעת קשב וריכוז או לגורמים אחרים.
אשמח להתייחס לשאלות לגבי מאפיינים התנהגותיים ספציפיים שמעלים אצלכם את ההתלבטות האם לברר קיום הפרעת קשב וריכוז.
בברכה,