פורום יוגה - ראש הפורום

מה קורה בזמן מתיחה!

יוחאי הולצמן(23.11.2011, 17:07)

אהלן נאבי, מה שלומך?

שריר יודע להתקצר, להיות רפוי ולהימתח. כל תנועה בגוף מתרחשת על ידי הפעלה (כיווץ) של השרירים הרלבנטיים. שריר נמתח, בין היתר, על ידי כיווץ של השריר הנגדי (אנטגוניסטי). מערכת העצבים המרכזית שולחת אותות להפעלת השרירים ומקבלת אותות לגבי מצב השרירים והגידים. ישנם שני סוגי חיישנים: כישורי השריר, המונעים מתיחת יתר על ידי כיווץ אוטומטי של השריר וגופיפי גולג'י, המונעים כיווץ יתר של השריר על ידי הרפיה אוטומטית. ישנן מספר שיטות הגמשת שרירים שונות: בליסטי, דינאמי, פסיבי, אקטיבי, איזומטרי, hold-release וכו'. כולן בשימוש בתרגול היוגה. כל שיטת יוגה משתמשת בחלק מהשיטות יותר מבאחרות. השיטות משתמשות בפעולות האוטומטיות של החיישנים על מנת להגמיש את השריר ולהאריכו. הכאב בזמן מתיחה הוא מנגנון הגנה של הגוף כדי לשמור על השריר ממתיחת יתר. מנגנון זה פועל אוטומטית ובהרבה מקרים שלא לצורך. כעיקרון יש להימנע מכאב חד או מוגזם בזמן מתיחה, עם זאת מתיחה שמטרתה שינוי באורך הרקמה תגרום חוסר נוחות מסוים. לאחר מתיחה רצופה לזמן ארוך השריר נשאר ארוך יותר ממה שהיה קודם לזמן מה. כששוהים במצב של מתיחה, מערכת העצבים משתחררת בהדרגה ממצב ההתגוננות. יכולת השריר להימתח במצב של הרפיה עצבית גבוהה יותר. לכן, רצוי למתוח את השריר ממצב רפוי בהדרגה ובתשומת לב. זה התפקיד של המודעות בתרגול מבחינת השרירים. היכולת להרפות בזמן מתיחה משתפרת עם המשכיות התרגול והתפתחות המודעות וטונוס השרירים הטבעי מתאזן.

בספרי האנטומיה והפיזיולוגיה תוכל למצוא הסברים מפורטים הרבה יותר.

ספרים על ההיבט הפיזיולוגי של תנוחות היוגה:

Anatomy of Hatha Yoga by David Coulter

The Key Muscles of Hatha Yoga by Ray Long

סרטון קצר ביו-טיוב שמסביר את המנגנון הפנימי של פעולת ה"sarcomere" (היחידה הבסיסית של סיב השריר):

http://www.youtube.com/watch?=ren_IQPOhJc&feature=related

אם יש לך שאלות נוספות אשמח לענות כמיטב הבנתי.

בברכה,

יוחאי הולצמן