פורום פסיכולוגיה-ילדים (6-12) - ראש הפורום

התנהגות שלילית

שמאי כרכום(5.11.2008, 14:53)

שלום,

עונשים רק יוצרים פסק זמן שבו ניתן ללמד התנהגות חלופית יותר חיובית. במידה ולא נלמד את ילדנו את ההתנהגות החלופית מה שהם בדרך כלל ילמדו זה לשקר כדי להימנע מעונש.

למשל, במקום להתחצף - מהי ההתנהגות החלופית. 'להתנהג טוב' זוהי כותרת רחבה מדי ומאוד לא ברורה. האם לבנך מותר להגיד לך לדוגמא שהוא מעוצבן על מה שאמרת אך לבצע את הדברים? זוהי התנהגות חלופית במקום התחצפות. או האם מותר לו להיות במשא ומתן לדבי הדבר שביקשת ממנו לעשות? גם זו התנהגות חלופית.

בנועג לעונשים עצמם - ניס לחשוב על כך כעל תנור חם:

1) כל מי שנוגע בתנור חם מקבל כוויה.

2) כל פעם שנוגעים בתנור חם מקבלים כוויה.

3) ככל שנוגעים ליותר זמן בתנור החם - הכוויה היא יותר חזקה.

גם לעקרונות הענישה יש הקבלה

1-2) עקביות - תמיד מקבלים עונש על התנהגות לא טובה. אם לא ניתן להעניש מיד, מודיעים על כך ומענישים אחר כך.

3) צריכה להיות היררכיה של עונשים - מהקל אל הכבד. רצוי שהעונש יהיה קשור לעברה עצמה. למשל, אם שני אחים רבים על הערוץ בטלוויזה. מודעים להם ומראש, ומכבים את הטלוויזה לחמש דקות כדי שבמהלכן עליהם למצוא פיתרון למריבה.

בברכה,

שמאי כרכום
פסיכולוג חינוכי מומחה
קבוצת שיח