פורומים חדשים
כלים שימושיים
הקניית הרגלי אכילה לקטנה-הפן הרגשי
נירית (15.6.2008, 9:29)שירה, קודם כל אני רוצה להמליץ בחום על הספר "טעמים ראשונים" של מיכל וקסמן, שמשמש כתנ"ך עבורי בכל הקשור לתחילת המוצקים. דבר שני, זה נהדר שאת מקדישה לאכילה תשומת לב, ורוצה ליצור חוויה חיובית ונעימה עבור הילדה. אין ספק שיש לזה חשיבות עליונה ומשמעותית בהקניית הרגלי אכילה.
אז לגבי שאלותייך (מניסיון עם שני ילדים): מבחינת הכנה- מן הסתם מתוך ההתרגשות שלך, את תגידי לה לפני כן- עוד מעט מתחילים מוצקים, איזה יופי, כמה טעים.. מן הסתם את גם רואה כבר שהיא מתעניינת באוכל. אצלי משלב מאוד מוקדם הם אוהבים לשחק עם כפיות, וזה חלק מארגז הצעצועים. מתנסים בלהכניס לפה וכו'. כמובן שהם גם מקבלים ברזל וויטמינים כך שרעיון הכפית אינו זר להם. מתחילים בקטן, עדיף מירקות כי הם נוטים להעדיף את מתיקות הפירות ולא לרצות ירקות אח"כ. את בוחרת איזה ירק, למשל גזר- מרככת אותו (עדיף באידוי אבל אפשר גם לבשל ואז טוחנת עם קצת מים מהבישול כדי שלא יהיה סמיך מדי), אם עדיין הילדה לא יושבת, אז שמים בטרמפולינה או שאת מחזיקה עלייך בזוית נוחה. שמה קצת על הכפית ומציעה. בפעמים הראשונות הם לא אוכלים יותר מכמה טעימות קטנות. הסחת דעת בדמות טלויזיה- לא ולא ולא. המטרה היא שהם יהיו מודעים לכך שהם אוכלים ולא יעשו את זה כדרך אגב. הם מרוכזים באוכל ואז כשהם שבעים, הם מייד מרגישים את זה כי דעתם לא מוסחת. לדבר ולשיר לה תוך כדי- לדעתי זה נהדר. בהתחלה אני הצעתי מוצקים לא מייד עם ההתעוררת מהשינה כי אז הם רעבים ורוצים לטרוף. נתתי לינוק כשקמו מהשינה ואחרי חצי שעה, כשהם רגועים, הושבתי לטעימות. עם הזמן זה הפך לארוחה של ממש, שמוגשת מייד עם ההתעוררות. לנסות כל טעם חדש יומיים או שלושה, לראות שלא מתפתחת אלרגיה (פריחה או דברים אחרים) ולהמשיך למאכל הבא. אחרי שטעמה שני דברים, אפשר לתת ביחד. עם הזמן מוסיפים פחות מים ומגישים יותר סמיך.
חשוב כמובן בלי לחץ. אכלה שתי כפיות ומתחילה להסתובב, לסגור את הפה וכו'- לעזוב. לומר- אכלת היום יפה מאוד, ודי. עם התחילת המוצקים מומלץ גם לתת מים (רתוחים עד גיל שנה). אז אם היא מתחילה להתפתל ולזוז, אפשר להציע מים (אצלי הקטנה יותר משחקת עם הבקבוק ופחות שותה) וזה לפעמים מחזיר אותם לרגיעה. אפשר לנסות אחר כך עוד כפית ואם לא הולך אז לעזוב. אני נותנת בזמן האוכל גם כפית פלסטיק לקטנה, שתוכל לשחק ולהכניס לבד לפה (אני לא שמה על זה אוכל). כשאני מגישה כפית עם אוכל, היא מוציאה מהפה את הכפית שהיא משחקת בה ואוכלת.