עוד בנושא
פורומים חדשים
כלים שימושיים
פעמונית
ד"ר קובי שגיא (1.3.2003, 10:16)שלום צילי
בהתניה קלסית יוצרים קשר בין גירוי ותגובה שבאופן טבעי אין קשר ביניהם. כאשר פאבלוב השמיע לכלב צילצול ומיד אחריו מזון החל הכלב לרייר. כאשר הצלצול היה ללא מזון הכלב המשיך לרייר תקופה מסוימת ואח'כ נכחדה ההתנהגות.
בטיפול עם מכשיר יש הבדלים מהותיים. ההבדל הראשון הוא שאנו יוצרים קשר בין גירוי (סיגנל למוח מהשלפוחית הנמצאת במצב התמלאות) לתגובה (כווץ שרירי סוגר השלפוחית ע'י מנגנון הרפלקסים במוח). מאחר ואנו קושרים בין גירוי לתגובה שאמורים לפעול באופן טבעי (לחץ בשלפוחית יוצר כווץ שרירי הסוגר בעקבות פקודה מהמוח) לא תהיה הכחדה.
מעבר לכך הפעמונית עובדת בנוסף להתניה קלסית על עקרון של למידה בדרך של המנעות (הילד לומד לקשר בין ההרטבה לבין התגובה הלא נעימה של צילצול לא נעים, קימה והליכה לשרותים). כדי להימנע מתגובה זאת הוא לומד לא להרטיב. כמו כן יש כאן התניה אופרנטית של חיזוקים חיוביים לטווח קצר ובינוני.
לסיכום, הילד לומד התנהגות חדשה דרך תהליך למידה.
יתכנו מצבים של חזרה להרטבה לאחר הפסקת השימוש כתוצאה מתהליך למידה לא מושלם. ניתן להתגבר על הרגרסיה ע'י שימוש באלמנטים למידתיים נוספים החיוניים לתהליך הגמילה.
בברכה
דר' קובי שגיא