הוספת הודעההוספת תגובה פורום הגיל הרך – הדרכת הורים - ראש הפורום

תשובה שניה לירדן - קשיי שינה

גיא ניב(6.5.2011, 17:05)

ירדן , שלום רב ושבת שלום.

אני רוצה להוקיר את המוכנות שלך להתייעצות, ולהביע את ההבנה לכך שאת מרגישה מבולבלת מגישות שונות שאת שומעת.

מתוך בילבול היוצר תחושת חוסר איזון - יוצאת בד"כ החלטה משמעותית, וכך גם יקרה אצלך. הקשיבי לעצות שאת מקבלת, והחליטי מהי העצה ש'נופלת' על ה'היגיון הפרטי' שלך ומתאימה לך. ואח"כ המשיכי עם ההחלטה בעקביות.

לגבי תוכן הודעתך:

ילד רוצה לפתח תחושת שייכות למשפחה כצורך קיומי. התנאי הבסיסי להתפתחות תחושה זו קשור בהתייחסות האישית מההורים (ומהאחים כשישנם). האינטראקציה המתרחשת בין הילד והוריו היא היא המאפשרת לו התפתחות של תחושת שייכות וממנה תחושת ערך ומשמעות ואפילו תפיסת עולם ומאוחר יותר סגנון חיים.

רעיון זה מאפשר את ההבנה כי תחושת 'הלבד' בלתי אפשרית מבחינת הילד ומאיימת עליו. זה בהחלט יכול להסביר את הקושי של ילדים רבים בגיל הרך להכנס לשינה במיטתם הם. זאת כי הם צריכים להיפרד מהיום ולהכנס ללילה, וכי הם צריכים לבצע פרידה מההורה. להורה זה טריוויאלי שהוא נמצא בבית וכשהילד יהא זקוק לו הוא יגיע אליו - לילד זה ממש לא טריוויאלי, ועל כן פרידה ל'לילה טוב' כאשר הוא ער יכולה 'לאיים' עליו וליצור אצלו חששות מלהישאר לבד.

וכך קורה שההורה רוצה לחוס על ילדו ולא לאפשר לו לחוש את ה'לבד' ונשאר איתו עד שהוא נרדם. אך 'אליה וקוץ בה'. מפני שכאשר הילד מתעורר במהלך הלילה או בבוקר, הוא מגלה שהוא "לבד" וזה יוצר אצלו תחושת מתח ואיום, שאותו יבטא בבכי (ולעתים בצרחות מתוך בהלת הגילוי "אני לבד").

במקרה שלכם, זה גם יכול להסביר את מספר ההתעוררויות הרב בלילה, מכיוון ששנתו של ילדכם לא רגועה - והוא זקוק לנוכחות שלכם כשהוא מתעורר. כשהיא לא קיימת - הוא מגיב אליה בחשש, והוא צריך לבדוק זאת שוב ושוב.

כדי להימנע ממצב זה מחד גיסא ומאידך גיסא לאפשר לילד כניסה רגועה לשינה, יש לאפשר לו לפתח תחושת ביטחון שאתם כהוריו, נמצאים ברקע כל הזמן, גם כשהוא בתהליך ההירדמות וגם כשהוא מתעורר באמצע הלילה !

ואוסיף עוד, כי חשוב לאפשר לילד שלכם לחוות מודל הורי המעביר מסר שגם לכם יש חיים משלכם, לאחר שעת כניסה לשינה של ילדכם, וכי גם לכם יש את הבמה בבית, וגם אתם רוצים לעשות דברים משלכם בשעות הערב !

הדרך לאפשר לבנכם לפתח תחושת ביטחון בהיותכם ברקע, הינה באמצעות יוזמה הורית, המעבירה אל ילדכם מסרים ברורים - אתה תחליט מתי אתה נרדם (כי זה בשליטתו בלבד), אנחנו נפרדים ל'לילה טוב' כאשר אתה ער, כי אנחנו סומכים עליך שאתה מסוגל להתמודד עם הפרידה, ועם הכניסה לשינה בעצמך, ואנחנו יוצאים מהחדר, כי אנחנו רוצים גם לעשות דברים שאנחנו רוצים בשעות הזוגיות שלנו.

כשאת תקבלי יחד עם בן זוגך את ההחלטה להעביר מסרים אלו בעקביות, תסמכי על בנך שהוא אכן יאמצם יפנימם ויישמם.

כשאתם מקיימים 'טכס לפני שינה' באופן שיגרתי, חשוב להצהיר בפניו, כי הלילה אתם נפרדים ל'לילה טוב' כשהוא עדיין ער - כי אמא רוצה ל... (לראות טלוויזיה, לקרוא, להתקלח, להיות עם אבא, להכין לה ארוחה וכו' וכו' וכו'). באותה נשימה חשוב לאמר לו שאת תחזרי כעבור 'דקה' (ולהכנס לאחר 30 שנ') כדי לראות מה שלומו. לאחר המלים 'לילה טוב' את אכן יוצאת, גם כאשר בנך יבחר לבכות ולצרוח. זאת מפני שהבכי שלו והצרחות הינם מתוך תחושת תסכול שהוא לא השיג מה שהוא רצה, ולא בגלל שהוא נשאר 'לבד'. יתרה מכך - כאשר את חוזרת כעבור זמן קצר ביותר, הוא לומד שכשאת מבטיחה את מקיימת ואף לומד שאת נמצאת ברקע. כעבור מספר פעמים כשאת חוזרת בזמנים קבועים (בלילה הראשון בלבד) הלמידה הנ"ל מתחזקת, וכך אט אט הוא מפתח את תחושת הביטחון שאת ברקע ושהוא לא לבד למעשה.

בלילה השני - את מתחילה להרחיק את זמני הכניסה (וזה בסדר אם תחליטי לעשות זאת רק בלילה השלישי) ויוצרת למעשה 'תפריט חיזוקים'. כך מתגברת אצלו תחושת הביטחון שאת נמצאת ברקע במידה והוא צריך אותך. ויש סיכוי שהרגיעה שלו תהא קצרה יותר וכי הוא יירדם מהר יותר.

כאשר הוא ייפתח את תחושת הביטחון הנ"ל, את תיווכחי שתוכלי להכנס אליו לאחר פרידה ל'לילה טוב' רגועה יחסית, וכניסה בזמנים שונים ביוזמתך.

זאת גם זאת, יש סיכוי שהלמידה שהוא מסוגל להישאר בעצמו לעצמו במיטה שלו, והירדמות רגועה יותר תפחית את מספר ההתעוררויות בלילה. גם אם הוא יתעורר בלילה - ויגלה שרק הוא נמצא בחדרו - הדבר לא ישנה מבחינתו, כי הוא מכיר את הסיטואציה הזו מהכניסה לשינה, וכך יש סיכוי שאחרי זמן קצר הוא יירדם בעצמו.

יחד עם זאת, במידה והוא קורא לך כשהתעורר באמצע הלילה - חשוב לגשת אליו ולהיות איתו מעט, ושוב להצהיר שאתם נפרדים ל'לילה טוב' כשהוא עדיין ער, וכי את תיכנסי שוב תוך זמן קצר לראות מה שלומו (ממש כמו לאחר טכס כניסה לשינה ועל אותו עיקרון). כך יש סיכוי טוב ששוב הוא ייכנס לשינה רגועה יותר.

את מוזמנת להמשיך ולשתף אותנו.

בברכה,

גיא ניב.