הוספת הודעההוספת תגובה פורום הגיל הרך – הדרכת הורים - ראש הפורום

תשובה לילנה - גמילה.

גיא ניב(13.5.2011, 9:02)

ילנה - שלום רב.

דאגתך לגבי תהליך הגמילה של בתך מובנת וטבעית.

אצל הורים רבים יש חשש שהילד לא יצליח להתאפק ולשלוט בצרכיו, והוא ירגיש תסכול על אי הצלחתו, וילכלך את עצמו, את בגדיו ולעתים גם את הריהוט בבית.

יחד עם זאת, תהליך הגמילה, הינו הזדמנות נפלאה, לאפשר לילדתך, יציאה מהרגל של תלות, אל עבר תחושת סיפוק מהתפחות העצמאות והבגרות !

במקביל כדאי לזכור שמדובר בילדה בת שנתיים וחצי, הנמצאת בתחילת תהליך הגמילה, כשהיא ככל הנראה בשלה. ילדתך נמצאת בטווח הנורמטיבי של תחילת תהליך הגמילה אצל בנות, שהוא באזור שנתיים עד שנתיים וחצי (פלוס מינוס כמה חודשים).

העובדה שילדתך ביקשה להוריד את הטיטול והעובדה שילדתך מבקשת לעשות פיפי בגן, מלמדת על בשלות ויכולת שליטה בסוגרים. יחד עם זאת תהליך הגמילה - כשמו כן הוא, מהווה שינוי מההרגל של עשיית/שחרור הצרכים בטיטול, אל פיתוח יכולת התאפקות והשהיה, כאשר לובשים תחתונים, עד לישיבה באסלה. תהליך זה דורש אימון, ולא ניתן לצפות מילדתך להצליח בו ב- 100% בתוך יומיים, ובתוך שבוע, אלא לאפשר לקצב האישי לקבוע.

זאת גם זאת, כשאת בוחרת לקחת אחריות על תהליך הגמילה, דהיינו מזכירה לבתך לעשות פיפי/קקי, את מעבירה אליה מסר ברור, שהיא קטנה וחלשה, ואינה מסוגלת עדיין לשלוט בסוגריה. האחריות שאת לוקחת על עצמך, בולמת בפועל את התפתחות היכולת של בתך לקחת אחריות על הגמילה שלה, ולבחור את העיתוי לעשיית צרכיה, ואת הבחירה לעשות את צרכיה באסלה/בסיר.

כרגע זה מצליח לך כשאת מזכירה לה לעשות פיפי, למרות שהיא כבר מראה בגן שהיא מסוגלת לעשות זאת בעצמה. את פחות מצליחה להזכיר לה לעשות קקי בזמן, וייתכן שבתך בוחרת לעשות קקי בתחתונים, כדי להחזיר לעצמה את השליטה בסוגרים. ייתכן שבהמשך היא אף תשתמש בעשיית קקי בתחתונים לצורך 'מאבק' בך, כדי להראות שהיא השולטת בסיטואציה. כלומר בתך תבחר לעסוק בלהראות שליטה, במקום לפתח יכולת שליטה עצמית ויכולת בחירה לעשות קקי באסלה, וחבל...

כמה שלבים לתהליך גמילה יעיל ופורה:

מתוך הודעותייך נשמע שבתך בשלה לתהליך הגמילה.

חשוב שתקבלי החלטה, שבה את מעבירה את האחריות לתהליך הגמילה אל בתך. כדאי לקבל החלטה להעביר אותה ישר לאסלה + ישבנון.

חשוב שתשוחחי איתה , ותעבירי אליה מסר כאל ילדה בוגרת: "אני סומכת עלייך ומאמינה בך שאת מסוגלת לבחור מתי לעשות פיפי/קקי וללכת בעצמך לשרותים ולעשות באסלה".

והחל מסוף השיחה, כדאי לקחת שני צעדים אחורה, ולאפשר לה להתאמן בעצמה על תהליך הגמילה.

כשהיא בוחרת לעשות את צרכיה בשרותים/בסיר, חשוב להתייחס ולפרגן: "את ילדה בוגרת ועצמאית כשאת מחליטה לעשות פיפי/קקי בשרותים", ולהמשיך הלאה ללא חגיגות מיוחדות.

כשהיא בוחרת להרטיב את תחתוניה, כדאי להשתמש בהזדמנות זאת, כדי להעביר אליה מסר של עצמאות ובגרות, ולבקש ממנה להחליף בעצמה את בגדיה (ולעזור בנק' הקושי אך לא לבצע במקומה).

כאשר הרצפה, השטיח, מתלכלכים, זו הזדמנות נוספות להעביר אליה מסר של עצמאות ובגרות. חשוב לבקש ממנה לנקות, ואח"כ לשטוף עצמה במקלחון, וללבוש בגדים יבשים.

כאשר את מעבירה אל ילדתך מסר של אמון בה וביכולתה, היא מקבל עידוד ממך, ויש סיכוי טוב שהיא תרצה להראות את השליטה ואת היכולת העצמאית שלה, המקנה לה תחושת סיפוק ורצון לפתח עוד את עצמאותה.

את מוזמנת להמשיך ולשתף אותנו.

בברכה,

גיא ניב.