עוד בנושא
פורומים חדשים
כלים שימושיים
שכפול חברים
איילת אפשטיין (7.12.2015, 23:27)שלום רב פרח,
את מוטרדת מכך שבתך מחקה את חברותיה בהתנהגויות שאינן מקובלות חברתית, את מרגישה שהיא נגררת אחריהן ואת דואגת מה יהיה בטווח הארוך אם היא לא תקבל החלטות עצמאיות על פי החינוך והערכים אותם את מנחילה לה. אני יכולה להבין אותך והשאלה שלך מעניינת ומאתגרת הורים רבים ברמה זו או אחרת.
כשהילדים שלנו נגררים אחרי החברים שלהם אנחנו מודאגים.... לחץ חברתי הוא אתגר לילדים, להורים שלהם וגם כמבוגרים אנחנו מתמודדים לא פעם עם לחץ חברתי.
אני מאמינה שלאור גילה הצעיר התופעה תחלוף כלעומת שבאה. היא תבין את הקודים החברתיים ותתאים את עצמה לציפיות החברה, שהרי ביחד עם הדאגה, את מתארת ילדה נבונה, ילדה שהייתה לה השתלבות קלה ומהירה בגן החדש, ילדה חברותית ואהובה.
לא ספרת איך את מגיבה להתנהגות שלה למעט שיחות שאת עושה איתה. חשוב לדעת שתגובות ההורים להתנהגות הילדים משפיעות על הישנותן.
אני ממליצה לך לנקוט בתגובות קצרות וענייניות. אין צורך לעשות איתה שיחות חוזרות, והסברים שוב ושוב, כי ההתייחסות הרבה שאת נותנת לה בהקשר להתנהגות הלא רצויה עשויה להעצים ולחזק את התופעה.
כאשר היא מספרת לך בדיוק מה שהילדה השניה ספרה לאביה הקשיבי לדבריה ושקפי לה אותם – "מעניין... זה בדיוק מה שהילדה שלידנו ספרה לאבא שלה...."
היא צעירה והיא בגיל שלפעמים מציאות ודמיון מתערבבים. אולי משאלת הלב שלה היא שגם לה יקרה מה שקרה לילדה השניה. לכן ניתן לומר – "נראה לי שהיית רוצה שגם לך יקרה מה שקרה לילדה שמתנדנדת לידנו...."
באופן זה, מצד אחד את מכבדת את הצורך שלה לספר סיפור של מישהו אחר, ומצד שני את משקפת לה את המציאות (זה הסיפור שספרה הילדה שלידינו... זו משאלת הלב שלך... היית רוצה גם ש... וכו'). לאחר שענית לה באופן קצר וענייני את ממשיכה הלאה בלי לנזוף בה, בלי לגעור בה, בלי לחזור על הסברים שכבר נתת, ובלי להטיף לה שוב ושוב. במשך הזמן היא תלמד שזה לא מפעיל אותך ולא מגרה אותך לתגובתיות יתר, ולכן יש סיכוי שההתנהגות תפסיק.
כרגע – זה מעניין, זה גורם לאמא להגיב מיידית, זה מביך אותך, גורם לך לעשות שיחות, הסברים חוזרים וכו'.... אבל כשאין תגובה מיוחדת להתנהגות וכאשר היא לא מניבה תשומת לב מיוחדת הרי שהעניין בה יפחת.
בברכה,
מתנדבת בקו הייעוץ להורים לילדים בגיל הרך – קול להורה 6968*