הוספת הודעההוספת תגובה פורום הגיל הרך – הדרכת הורים - ראש הפורום

פעוט בן שנה וחצי-מס שאלות

נורית קרקש ינקלביץ(16.6.2016, 0:13)

שלום מאיה,

ראשית אני רוצה להודות לך על שמצאת מענה לשאלותיך בפורום זה ופנית אלינו שוב.

בנך ילד חברותי ונמצא בעיצומה של למידה חברתית שעוד תימשך בשנים הבאות. נראה שהצבת לעצמך מטרה, כיצד תרצי לראות את ילדך מתנהג בחברה. מטרה חינוכית שמושתת על הערכים בהם את מאמינה כמו כבוד הדדי או שיתוף פעולה וכו'. מתיאורך, אני מבינה שהצלחת ללמד את בנך "מה מותר".

כמובן שגם כאשר אנחנו פועלים על פי נורמות חברתיות וערכיות, יש לכך "רווח" וגם "מחיר" אותו את מתארת. ילדים אחרים חוטפים את הצעצוע מבנך והוא לא מרביץ להם בתגובה. קחי לדוגמה מקרה בו את ממהרת לפגישה, רמזור אדום וודאי יעכב אותך מלהגיע בזמן אך תאלצי לעמוד ולציית לו (=לחוק) אשר ישמור על בטחונך האישי ובטחונם של נהגים אחרים. הרווח - שמירה על הסדר ועל הבטחון. המחיר - איחור של עוד דקה או שתיים. על אף המחיר, הרווח יהיה גדול הרבה יותר.

במקרה שלנו, ילד בן שנה וחצי לא יוכל להבין את הרווח ברמה הזו ויזדקק לתיווך שלך ולחיזוקים על התנהגות חברתית נכונה. כשהוא בוכה ונעלב אפשר לשקף לו את רגשותיו וגם לאשר אותם, "זה מעליב/לא נעים כלוקחים לך צעצוע מבלי לבקש רשות". יחד עם זאת חשוב לזכור שבנך וודאי חלק מהילדים סביבו עדיין קטנים, היכולת האמפתית שלהם עדיין מתפתחת כמו גם היכולת המילולית. ולכן, הם "חוטפים" צעצוע כדי להשיג את מה שהם רוצים, הם אינם יודעים לבקש (עדיין) וגם אינם מבינים כי ילד אחר עצוב מכך שלקחו את הצעצוע ללא רשותו. כמו שאמרת, הילד השני באמת "לא התכוון".

מכיוון שאינך רוצה לשפוט ובצדק, הציעי להם לשחק יחד ולמצוא דרך לחלוק את המשחק. לעתים זה יעבוד בצורה מופלאה ויצירתית ולעתים הם לא יסכימו לחלוק זה עם זה, וגם זה בסדר (אפשר לשחק גם בתורות). ככל שמתרגלים את רעיון המשחק המשותף, הוא משתכלל והפתרונות שהילדים מציעים הם נפלאים.

אני מזמינה אותך להתקשר אל קו הייעוץ ולשוחח עם אחד/אחת מצוות היועצים שלנו. נשמע שהנושא הזה מעסיק אותך ואני סבורה שבשיחת טלפון תוכלי להעמיק ולחבר יחד את הנושאים השונים בהם את מתעסקת בחודשים האחרונים.

בהצלחה,

נורית ינקלביץ - מתנדבת בקו הייעוץ להורים לילדים בגיל הרך "קול להורה" 6968*