הוספת הודעההוספת תגובה פורום הגיל הרך – הדרכת הורים - ראש הפורום

חיקוי התנהגות

ליאת קליין- קול להורה(30.6.2016, 9:57)

אמא יקרה,

את מתארת את חוסר שביעות רצונך מכך שבנך בן השנתיים ושבעה חודשים מחקה את אחייניתך, את אופן דיבורה ואת התנהגותה- ושואלת כיצד תוכלי להכחיד התנהגות זו.

אני רוצה להזמין אותך להתבונן על הנושא מזוויות נוספות...

חיקוי הוא מנגנון למידה חשוב . בשנת החיים השנייה, פעוטות מחקים את מה שהם רואים ומשתמשים בסוגי חיקוי שונים : התנהגותי, שפתי ועוד, כדי ליצור אינטראקציה עם בני גילם.

תוך כדי כך הם לומדים לשים לב לפרטים רבים בהתנהגות החבר - לתנועות הגוף, להבעות, למלל, לטון הרגשי. יש לילד הזדמנות להתנסות בהתנהגויות פחות מקובלות ולבחון את תוצאותיהם ועוד. . כל אלו מהווים הכנה לקראת משחקים מורכבים יותר ומהווים נדבך חשוב בהתפתחות היכולת החברתית., וגם השפתית.

מעבר לכך, בנך בן השנתיים נמצא בשלב שבו ילדים מגלים את יכולותיהם לאחוז בדעה משל עצמם, לבחור, להחליט, לקבוע – גם זהו שלב התפתחותי חשוב בדרך לבוגר עצמאי , יוזם ואחראי.

ולכן חשוב לאפשר לילדים להתנסות בכל אותן יכולות מתפתחות , כמובן, במסגרת גבולות ברורים.

חשוב לזכור, כי בנך הצעיר נמצא כל העת בתהליכי למידה , חיקוי התנהגותה ואופן דיבורה של אחייניתו אינו מעיד על כך שהוא אימץ סגנון זה , הוא כרגע רק מתנסה באופנים שונים, ולכן יש חשיבות רבה לאופן בו אתם מגיבים אליו.

כך גם אחייניתך נמצאת בתהליכי למידה, והתנסות בסגנונות שונים, ולכן אין טעם "לסמן" אותה ולהרחיק ביניהם...אלא לאפשר להם ללמוד מתוצאות ולאפשר לבנך לגבש את האני שלו, באופן חיובי. באופן כזה תוכלי לומר לו- " אני מבינה שאתה מאד אוהב את (אחייניתך), ולפעמים בא לך להיות ממש כמוה- אני בטוחה שהיא אוהבת אותך בדיוק כמו שאתה..."

אם ברצונך לצמצם את אופן הדיבור הזה, לא כדאי לעשות הרבה "רעש" סביבו... ככל שתתני שם תשומת לב רבה מדי, תכעסי עליו, ותאמרי לו שוב ושוב... כך ירצה בנך להמשיך ולעשות אותו הדבר- כי יש לו שם רווח עצום. ילדים מרגישים מהר מאד מהו "הכפתור" שמפעיל את ההורה.

ולכן, לא כדאי לכעוס עליו או להעיר לו להפסיק, עדיף לעשות זאת בעדינות ועל דרך החיוב - למצוא את הרגעים בהם הוא מדבר באופן ברור ונעים ולחזק אותו על כך... וכשהוא מדבר באופן אחר- פשוט לומר לו " קשה לי להבין אותך כך... נסה לדבר ברור יותר/ נעים יותר/ שקט יותר וכו'."

בנוסף- כשאת מבקשת ממנו לשתף פעולה אפשרי לו לבחור בדרך המתאימה לו – למשל-

"צריך להתלבש- תרצה ללבוש את החולצה האדומה או הירוקה, " או " הולכים לאכול- תרצה חביתה מקושקשת או ביצה קשה..." וכו'. בדרך זו את מאפשרת לו להחליט במסגרת הגבולות שלך ולמצוא את הדרך שלו לשתף איתך פעולה.

מקווה שהצלחתי להאיר את הדברים קצת אחרת...

את מוזמנת תמיד גם להתקשר אלינו לקו ולהעמיק בנושא.

בברכה,

ליאת קליין
מתנדבת בקו הייעוץ להורים לילדים בגיל הרך – קול להורה 6968*