הוספת הודעההוספת תגובה פורום הגיל הרך – הדרכת הורים - ראש הפורום

כפיתיות אצל ילד

ליאת קליין- קול להורה(2.7.2016, 10:24)

אימל'ה יקרה,

את מספרת על בנך בין השנתיים + , שבוחר לשחק בעיקר עם בן דודו, אותו הוא אוהב ומעריץ.

אני מבינה מדברייך, שאת מבקשת לעזור לו וללמד אותו להתחבר עם ילדים נוספים בגן, לחזק אצלו כישורים חברתיים, ולראות אותו במערכת יחסים שוויונית יותר, בה יהיה יותר דומיננטי ופחות נגרר?

אני בהחלט יכולה להבין לליבך ולהתחבר לחששות - אלא שחשוב לזכור כי בנך עושה כעת את צעדיו הראשונים בזירה החברתית, הוא רוכש מיומנויות וכישורים חברתיים, מתנסה, מתחזק, צובר ביטחון- וזה בדיוק, גם מה שהוא עושה באינטראקציה הקרובה עם בן דודו, "בונה לעצמו את עמוד השדרה".

חבר קרוב אחד יכול לשמש מרחב בטוח לתרגל מיומנויות חשובות כגון - איך מדברים, איך רבים, איך מתפייסים, איך מסתדרים עם רצונות שונים ופותרים קונפליקטים ועוד.

כדאי לדעת כי ילדים,( כמו גם מבוגרים), נמצאים ביחסי חברות עם ילדים מסוימים לא במקרה, יש להניח שבנך נמשך לבן דודו ( וכמובן גם בכיוון ההפוך) כי משהו באישיות או בהתנהגות שלו עונה לבנך על צורך מסוים. אולי הוא מבחין אצלו בתכונה/תכונות שהיה רוצה בעצמו, אולי בתפקיד בקבוצה שהוא מייחל לו אך חושש ממנו. אולי החברות עם בן הדוד מקנה לבנך כרטיס כניסה לטעום מסביבה חברתית אחרת, ואולי עוברים גם מסרים במשפחה שמחזקים אצלו את הרצון לחברות זו.

בנוסף- קיימים גם הבדלים גדולים בצרכים החברתיים של ילדים (כמו גם מבוגרים)- יש כאלו שזקוקים להרבה קשרים ואחרים- מסתפקים בקשר אחד קרוב. גם המודל ההורי משחק לעיתים כאן תפקיד- כיצד אתם נהנים מחברת חברים? חשוב לכבד את השונות הזו באשר לבחירת חברים, באשר למספרם ולהיקף הקשרים ביניהם.

כך או כך הייתי ממליצה קודם להתבונן ולראות מה קורה בתוך החברות הזו, מה היא תורמת ולמה היא גורמת, האם היא מתאימה לשני הצדדים, האם היא מאפשרת למי מהם שרוצה- לרכוש חברים נוספים.

נראה שבנך כרגע נהנה מהקשר היציב והמוכר עם בן דודו, ושואב ממנו כוח וביטחון – גם אם בראייה מן הצד הוא נמצא בעמדת הוותרן... עם הזמן כשילך ויתחזק, יהיה גם פנוי ומוכן ליזום קשרים חדשים, אם ירצה בכך.

ובאופן פרקטי הייתי מציעה- ראשית, לחזק את בנך על כישוריו החברתיים המתפתחים – על היכולת לכבד את האחר, על היכולת לשחק ביחד, לפתור קונפליקט, להתפייס , לבחור אם לוותר או לעמוד על שלו וכו'. שחקי איתו , ואמרי לו כמה את נהנית בחברתו.

בתחילת דברייך מנית כל כך הרבה תכונות טובות שיסייעו לו להמשיך ולהתפתח, ולך – לסמוך עליו ולהאמין בו שהוא יכול להסתדר בעצמו עם מצבים חברתיים שונים בגן. מה גם שאת מציינת שבסופי שבוע בנך משחק יפה גם עם ילדים אחרים.

שמרי עם בנך על ערוץ תקשורת פתוח שבו תוכלי יותר להקשיב , להתעניין, לשאול אותו איך הוא היה רוצה לפתור דילמה מסוימת, ופחות- לפתור עבורו ולומר לו מה הוא צריך לעשות. אפשרי לו לבטא את עצמו, לבחור, לטעות, למעוד ולקום . כך הוא ירגיש יותר נוח לשתף ותוכלי להוות עבורו רשת של ביטחון במקומות שקשה לו.

תוכלי לחשוב איתו יחד על חברים נוספים שניתן להזמין אחה"צ הביתה, לשלב אותו בחוגים חברתיים, ליזום פעילויות חברתיות עם משפחות נוספות וגם לשוחח עם הגננת שתעזור לו להתחבר עם ילדים נוספים שמתאימים לו- אך כמובן לא ללחוץ ולאפשר לבנך לבחור מה מתאים לו.

ולבסוף- דוגמה אישית הינה בעלת חשיבות גבוהה. להורים השפעה רבה על התפתחות כישוריו החברתיים של הילד והם מהווים עבורו מודל לפרו-חברתיות. המשיכי להיות דוגמה מוסרית לבנך, ספרי לו על החברים והחברויות שלך ואפשרי לו להתנסות בדרך שלו. הוא עדיין צעיר ואני מאמינה כי במשך השנים יפנים לעומק את הדוגמה האישית שלכם ההורים.

במידת הצורך, את מוזמנת להתקשר אלינו לקו הייעוץ ונשמח לענות בהמשך.

בברכה,

ליאת קליין
מתנדבת בקו הייעוץ להורים לילדים בגיל הרך – קול להורה 6968*