הוספת הודעההוספת תגובה פורום הגיל הרך – הדרכת הורים - ראש הפורום

התייעצות

עידית קידר(9.2.2017, 22:42)

שלום רב לך אמא,

ראשית, נעים לקרוא את הדברים החיוביים שאת רואה בבנך ומדגישה אותם בתחילת דברייך –מפותח לגילו, סקרן, מתעניין, אוהב לשחק במרחבים ובנוסף משתלב יפה בגן.

בהמשך את מעלה שאלה משמעותית מאוד – איך ניתן לעזור לו להיות רגוע יותר ולתת לו כלים שיוכל להתמודד עם משימות החיים. לשם כך, יש להבין את התנהגותו ומה הוא משיג בעקבות אותה התנהגות ואז יקל עליכם כהורים להגיב אליו בדרך שתשפיע על האופי ועל עיצוב האישיות שלו.

אז כאמור את מתארת את היכולות של בנך שללא ספק מרשימות ומשמחות אותך אך מיד ממשיכה ומספרת על חוסר הסבלנות, הבכי, הנדנוד שבוודאי גורמות לך לאכזבה, לתסכול – אז מה בעצם קורה שגורם לשינוי בהתנהגות?

בנך, כמו ילדים רבים בגילו מתנהג בדרכים שונות כדי ליצור איתך קשר ובודק באילו מהן הוא מצליח לקבל התייחסות אישית שנותנת לו הרגשה ש"רואים" אותו, ששמים לב אליו. לעיתים מתנהג בדרך מועילה, למשל כשהוא מתעניין.. שואל.. משחק יפה ולעיתים בדרך מפריעה, למשל מנדנד, צורח, רוצה על הידיים. אין לי ספק שאת שמחה ונהנית כשהוא עונה על הציפיות – מעניין לדעת איך את מגיבה אליו באותו רגע? יתכן שהוא גילה (די במקרה ולא במודע) שדווקא שהוא מנדנד הוא במרכז העניינים – את ניגשת אליו, מנסה להסביר, להרגיע, שואלת למה אתה בוכה, אולי בסוף גם כועסת עליו.. וכך הוא קולט (בטעות) שהוא זוכה להתייחסות רבה יותר של אמא דרך ההתנהגות המפריעה ולכן בלית ברירה הוא ממשיך בדרכו כדי "לזכות ברווחים" אלו. הרעיון הוא לחשוב איך לעזור לו להיות עסוק בענייניו ולא לגרום לכם להיות עסוקים בו.

הדוגמא שנתת מצוינת: את רוצה לשתות קפה ולקרוא עיתון מבלי שיפריעו לך, מבחינתו- אמא לא עסוקה בי, אולי לא רואה אותי – וכשאני דורש, צורח -היא מפסיקה ומגיעה. והרי את רוצה לעזור לו להיות מסוגל להמתין ולדעת לדחות סיפוקים. כשהוא מגיע אליך עם בקשה, אימרי לו שאת עסוקה בדק' הקרובות ולא תוכלי להתפנות, בכל מקרה חשוב שתמשיכי את העיסוק שלך ולא תעני לדרישותיו גם אם בוכה (אפילו למס' דקות).: כדי להכיל את התסכול שלו את יכולה לומר- "אני מבינה שאתה רוצה שארים אותך כי אך כרגע אני עסוקה...אתה יכול לשבת לידי או לשחק עד שאסיים". באופן זה את מבינה ומכבדת את הרגשות שלו –את מציבה גבול הגיוני (שאת רוצה לנוח מעט) ונותנת אפשרות בחירה (להיות לידך או לשחק).

מכאן, בנך יכול לבחור אם להמשיך לבכות או לבחור באפשרות האחרת. ככל שתגיבי יותר ותהיי מופעלת יותר על ידי הבכי והווכחנות היא ימשיך כדי לקבל תשומת לב ואפילו שזו– גם תשומת לב שלילית! לאחר כמה דקות, חשוב שתיגשי אליו ותציעי לתת לו את מה שרצה כ"כ ממך - אולי אפילו תרימי אותו על הידיים, אבל הפעם זה יהיה ביוזמתך ולא מתוך הדרישה שלו.

במקביל, במשך היום צרי איתו קשר, למשל : אפשר לשתף אותו במשהו אישי שקרה לך, להתייעץ איתו לגבי נושאים שונים לבקש ממנו עזרה כלשהיא, לאפשר לו לבחור בפעילות משותפת. כשהוא משחק יפה ומתעניין במכוניות, חשוב לחזק אותו ומעבר לשמחה להביע בהתפעלות את מה שאת מעריכה ואוהבת בו (סקרן, מתעניין, חכם, חברותי) –בדרך זו הוא ירגיש שאת מתייחסת יותר ליכולות שלו ופחות לדרישות שלו ואני מאמינה שכך תשפיעי על חיזוק הביטחון שלו ועל דרך התנהגותו בהמשך.

את מוזמנת להתקשר אלינו להמשך ההתייעצות

בברכה,

עידית קידר
מתנדבת בקו הייעוץ להורים לילדים בגיל הרך – קול להורה 6968*