הוספת הודעההוספת תגובה פורום הגיל הרך – הדרכת הורים - ראש הפורום

בת 3 שעושה הכל דווקא

רננה מוסק(22.4.2017, 21:10)

שלום אביטל,

נושא הגבולות רווח מאד בשיח על חינוך והורות בשנים האחרונות, ואני חושבת שהוא עשוי לבלבל ולהציב את הגבולות כחלק המרכזי בגידול פעוטות וילדים.

אני רוצה להציע לך נקודת מבט מעט אחרת. נוקשות אינה מסייעת בחינוך. להפך, הדוגמה שאת נותנת לבתך, היא בדיוק זו של ההתנהגות שאת מעוניינת להפחית - עקשנות.

ילדים שונים זה מזה מאד במזגם. חלקם נוטים יותר לרצות ולשתף פעולה, וחלקם עקשנים יותר. כמובן שמאתגר יותר לגדל ילה עקשנית. ומה שחשוב ללמד אותה דרך ההתנהגות שלך, הוא גמישות, ויכולת להסתגל לדרישות של הסביבה ולשינויים.

לא נתת דוגמה לאירוע בו היא מתעקשת על משהו (ואשמח אם תרצי להגיב ולספר מעט), אז אנסה להציע דרך תגובה כללית.

גמישות איננה ויתור ומחיקה של הדרישות שלך, אלא יכולת להתאים אותן לנסיבות ולצרכים, דרך שיתוף רב ככל האפשר של בתך בתהליך קבלת ההחלטות. חשבי על הגבול שאת מציבה, לא כעל קיר, אלא כעל טרמפולינה. המפגש בין הילדה לטרמפולינה הוא ברור ולא פרוץ, אך גם אם הילדה מתעקשת, המפגש עם הטרמפולינה אינו כואב (כמו מפגש עם קיר), אלא מקפיץ אותה בעדינות חזרה שוב ושוב.

כשהיא זורקת דברים על הרצפה, היא מנסה לומר משהו. את יכולה לשאול אותה מה היא רוצה, אם כי בגיל שלוש קשה לצפות לתשובה אמיתית (עדין מומלץ לשאול, זה יסיע לה ללמוד לענות בהמשך, כשכישורי הניתוח והשפה שלה ישתכללו). אל תכנסי לשיח של "אם-אז" ("אם לא תפסיקי לזרוק חפצים תלכי לחדר שלך"). הציעי לה אפשרויות אחרות. אני לא מרשה לזרוק קוביות, הן קשות ועלולות לפגוע במישהו או לשבור חפצים. את רוצה שנזרוק כדור?

היי עקבית ועניינית, גם אם היא לא נענית מיד. יקח לשתיכן זמן ללמוד את השפה החדשה. המטרה שלך בתקשורת אתה כשנוצרים עימותים, היא לא להשיג צייתנות, אלא רוגע ושיתוף פעולה. עקשנות איננה תכונה רעה, יש לה יתרונות רבים.

את מוזמנת להוסיף דוגמאות, ואשמח אם תשתפי אם הגישה מתאימה לך, ואם כן, איך הולך לכן.

שבוע טוב,
רננה מוסק
מתנדבת בקו הייעוץ להורים לילדים בגיל הרך – קול להורה 6968*