הוספת הודעההוספת תגובה פורום הגיל הרך – הדרכת הורים - ראש הפורום

בעיית שינה

ליאת קליין- קול להורה(6.7.2017, 22:37)

נטלי יקרה,

את מספרת על ילדתך בת השנה , אשר התרגלה להירדם בעגלה או במיטתך ומתקשה לעשות זאת בדרך אחרת.

כמו כן, היא עדיין יונקת ומסרבת לשתות מבקבוק.

ואת שואלת, כיצד לגמול אותה מהנקה ולעזור לה להירדם ביתר קלות (רצוי במיטתה...)

השכבת ילדים אשר אורכת זמן רב, אכן יכולה להיות מאוד מעייפת ומתישה בעיקר בסוף יום/ לאחר יום עבודה ולרוב אנחנו נוטים ללכת עם הדרך המהירה והקלה ביותר ...תוך כדי נדנוד עגלה, הנקה, או לצידנו במיטה.

כל שינוי דורש החלטה ועל מנת לערוך שינוי בהרגלי ההשכבה של ילדינו (ובעצם, כל שינוי שהוא ) עלינו תחילה לברר לעצמנו, למה הוא נחוץ וחשוב ( לילדנו ו/או לנו). רק כשברורה לנו התשובה- נוכל להתגייס לתהליך בצורה נחושה ועקבית ולהעביר מסר חד משמעי לילד שלנו.

מה מניע אותך לרצות לערוך שינוי ?

כך גם בנושא ההנקה...חסרים לי פרטים רבים בתיאורך, האם במשך היום בתך אוכלת היטב, בהתאם לגילה ומשקלה?

האם כרגע, ההנקה מהווה עבורה רק תוספת והתפריט שלה מגוון ומספק לפי המלצות טיפת חלב - חלבונים, פחמימות, פירות וירקות?

בהנחה שבתך אוכלת היטב במשך היום וההנקה משמשת יותר כאמצעי הרגעה, אין כל מניעה לגמול אותה מהנקה ולעזור לה להירגע בדרכים אחרות... אולם רצוי לערוך כל שינוי בנפרד על מנת לא להציף אותה ולאפשר לה להתמודד.

מדברייך עולה כי בתך לא סיגלה לעצמה הרגלי הרגעה אחרים ולכן היא מתקשה להירדם ללא עגלה או יניקה.

ילדים רבים הזקוקים לעזרה כדי להירדם בתחילת הלילה (בצורת הנקה, בקבוק, נדנוד, עגלה, וכו') מתעוררים במהלך הלילה יותר ובכל התעוררות כזו דורשים את אותה עזרה כדי לשוב ולהירדם.האם כך המצב גם אצלכם?

בעצם, השינה של כולנו מורכבת ממחזורים שבסיומם אנחנו מקיצים לשניות בודדות וחוזרים ונרדמים. אצל תינוקות וילדים צעירים המחזורים הללו קצרים עוד יותר , אך ילדים אשר יודעים להירדם באופן עצמאי, יחזרו לשינה במהירה וישנו שנת לילה טובה.

שינה רצופה וטובה חשובה מאוד לבריאותה ולהתפתחותה התקינה של בתך - ילד שלא ישן טוב בלילה הוא ילד עייף במשך היום, פחות סבלני, עצבני, פחות פנוי ללמידה ולצמיחה אישית. ממש כמונו, כשאנו עייפים ומותשים קשה לנו לתפקד.

על מנת לעזור לבתך להירדם בקלות רבה יותר ולישון שינה רצופה וטובה, עלייך להקפיד על תהליך השכבה קבוע, רגוע ותומך וללמדה להירדם באופן עצמאי:

ערכי טקס שינה קבוע , מדי ערב, בזמן קבוע, אשר יסמן לבתך שהגיע זמן לישון, ויאפשר לה להירגע מפעילות היום ומהחוויות המציפות אותה ו"להתכונן" לקראת השינה.

הטקס יכול לכלול- אמבטיה ארוכה וחמה, עיסוי מרגיע, שיר ערש או פרידה על הידיים מכל הבובות והתמונות שעל הקיר, ברכת לילהטוב פרטית משלכם, עמעום אורות.

העקביות כאן חשובה כי היא מעניקה ביטחון ותחושת וודאות ותסייע לה להתכונן ולשתף פעולה.

חשוב לזהות את "חלון השינה" כשבתך עייפה מספיק, אך עדיין לא עייפה מדי וכך תוכל להירדם בקלות רבה יותר. שפשוף עיניים, משיכת אוזניים, פיהוקים וחוסר שקט, יסמנו לך את פרק הזמן המתאים.

אם את מניקה לפני השינה, דאגי לסיים את ההנקה לפני שהיא נרדמת וכך, מנומנמת אך עדיין ערה, השכיבי אותה במיטה.

הפרדה בין ההנקה להירדמות תסייע לה להיגמל מהתלות בדרך זו כדי להירדם וללמוד להרגיע את עצמה.

תוכלי להיות לידה, אם היא בוכה, ללטף את גבה או לטפוח קלות לסירוגין בקול מרגיע, אולם שדרי "עסקי לילה"- ללא דיבורים מיותרים...

אם אין ברירה, תוכלי להרים אותה, לחבק ולהחזיר למיטה- שוב באותו האופן.

הרעיון כאן- "עכשיו לילה- זמן לישון" - ואת נוכחת לצידה בצורה רגועה.

התמידי בדרך שאת בוחרת לעשות זאת והשתדלי להיות חזקה ולא להישבר...

למידת הרגלי הירדמות עצמיים עלולים לתבוע ממך כמה לילות לא פשוטים, סבלנות ואורך רוח להתמודד עם התסכול והבכי שעלולים לבוא בעקבות השינוי והלמידה , אולם הרווחים לטווח הארוך הם משמעותיים - ילדה עצמאית שמסוגלת להירדם בכוחות עצמה ולישון לילה רצוף ושלם.

מה דעתך?

אם את זקוקה לייעוץ נוסף ו/או תמיכה בתהליך, את כמובן מוזמנת להתקשר אלינו לקו "קול להורה" ,

ל 6968*, בימים א-ה 10:00-13:00 ו-20:00-22:30 .

מאחלת לך לילות טובים, עם הרבה שינה...

בהצלחה,

ליאת קליין –
צוות קו הייעוץ להורים לילדים בגיל הרך – קול להורה 6968*